- 77/1997 Sb., o státním podniku
- 311/2004 Sb., vyhlášení částky odpovídající 50% průměrné měsíční mzdy za r. 2003
- 147/2000 Sb., o okresních úřadech
- MSMT- 35353/2016, o dotacích soukromým školám za rok 2016
- 302/2006 Sb., vyhlášení částky odpovídající 50% průměrné měsíční mzdy za r. 2005
Může obec stanovit místní koeficient daně z nemovitosti pro konkrétně vymezené nemovitosti na území obce (například průmyslové oblasti)?
Ano, může. Podle zákona o dani z nemovitých věcí, ve znění od 1. 1. 2021 do 31. 12. 2024, mohla obec stanovit místní koeficient pro všechny nemovité věci na území celé obce či na území jednotlivé části obce. Po delší dobu pak byla dána existence sporu mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem vnitra o to, zda lze pod pojem "jednotlivá část obce" podřadit i např. jen jednotlivé pozemky zahrnující typicky průmyslové či logistické areály. Tento spor vyřešil až Ústavní soud, který konstatoval, že jednotlivou částí obce lze rozumět i konkrétní nemovité věci.
K tomu je nutno doplnit, že od 1. 1. 2025 nabývá účinnosti novela, která podstatným způsobem mění institut místního koeficientu. Zejména k otázce místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovité věci lze doplnit, že od uvedeného data je takový místní koeficient možné stanovit pouze prostřednictvím opatření obecné povahy.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak stanoví, že stejnopis takového opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně, a to do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období.
Má-li tedy dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti již pro zdaňovací období roku 2025, je nutné, aby obec toto opatření obecné povahy přijala a jeho stejnopis elektronicky zaslala správci daně do 30. 6. 2024.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Je zákonem limitována výše finančních příspěvků, které obce mohou poskytovat spolkům na zabezpečení jejich činností, rozvoje či údržby nemovitostí?
Obec chce bezúplatně převést movitý majetek obce na jinou obec. Musí uzavřít darovací smlouvu, nebo by stačilo zaslat dopis spolu se soupisem majetku?
Do jakého finančního limitu má pravomoc rozhodovat starosta v obci, kde není volena rada obce?
Z jakých zdrojů se vychází pro stanovení počtu obyvatel obce pro účely odměňování členů zastupitelstva obce?
Zákon stanoví, že při určení výše odměny člena zastupitelstva obce se vychází z počtu obyvatel obce, kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce. Po volbách v roce 2022 tedy bude rozhodující počet obyvatel obce k 1. 1. 2022.
Vyzkoušejte naši kalkulačku odměn.
Ustanovení § 73 odst. 5 zákona o obcích odkazuje v poznámce pod čarou na § 3 odst. 3 písm. g) zákona o evidenci obyvatel a § 158 odst. 8 písm. g) zákona o pobytu cizinců na území ČR.
Správa základních registrů poskytuje v mezích příslušného zákona službu umožňující hromadný výdej údajů z registru obyvatel a z agendového informačního systému evidence obyvatel. Pokud jde o zjišťování počtu cizinců s trvalým pobytem na území obce, lze vycházet z informačního systému cizinců, jehož provozovatelem a správcem je Policie ČR – Ředitelství služby cizinecké policie (prostřednictvím žádostí adresovaných na Policii ČR – Ředitelství služby cizinecké policie).
Potřebné uvedené údaje jsou rovněž dostupné na internetových stránkách Ministerstva vnitra, v sekci Informační servis – Statistiky (viz https://www.mvcr.cz/clanek/statistiky-pocty-obyvatel-v-obcich.aspx), na nichž jsou každoročně zveřejňovány informativní počty občanů ČR a cizinců v jednotlivých obcích k 1. lednu příslušného kalendářního rodu.
Nemělo by být vycházeno z údajů o počtu obyvatel obcí, které zveřejňuje Český statistický úřad, neboť tyto údaje nemají vazbu na základní registry a zahrnují mj. také cizince s vízy nad 90 dnů, cizince s přiznaným azylem, občany zemí EU s přechodným pobytem na území ČR a občany třetích zemí s dlouhodobým pobytem. V případě cizinců je tedy třeba, aby měli trvalý pobyt, nikoliv pouze přechodný.
Dodáváme, že zákonem o obcích je pamatováno i na situaci, pokud v průběhu volebního období dojde k výrazné změně počtu obyvatel obce (srov. § 73 odst. 6).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jaká je vazba mezi rozpočtem obce a uzavíranými smlouvami? Je obec oprávněna uzavřít smlouvu, není-li v rozpočtu zanesen odpovídající výdaj?
Jaká jsou pravidla pro placení pachtovného za pacht zemědělského pozemku? Kdy se standardně pachtovné platí?
V obci se nachází objekt bývalého hotelu, který je již v sotva uživatelném stavu, svým vzhledem hyzdí náves a slouží jen jako skladiště. Lze daň z nemovitosti nějakým způsobem navýšit například podobným objektům, které nejsou užívány k původnímu účelu, a alespoň symbolicky tak nutit jejich vlastníky, aby se o objekt starali?
Obec je zmocněna obecně závaznou vyhláškou stanovit místní koeficient ve výši v rozmezí 0,5 až 5,0, přičemž koeficient musí být stanoven s přesností na jedno desetinné místo, a to pro území celé obce, nebo pro jednotlivé části obce.
Dle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 24/23 je pojem „jednotlivá část obce“ třeba ústavně konformně vyložit tak, že touto částí nemusí být pouze souvislá část území obce, nýbrž i konkrétní označené nemovitosti, pokud tyto produkují negativní externality. Tedy zvýšeným koeficientem na určité nemovitosti může být kompenzována jejich zvýšená produkce negativních externalit, např. zvýšená ekologická zátěž. Zvýšený koeficient na určité nemovitosti nesmí být diskriminační ani porušující princip rovného zacházení (nesmí se jednat o libovůli), musí být ospravedlněn objektivními a racionálními důvody. Jsou to totiž právě místní samosprávy, které mohou efektivně zajistit, aby výše zdanění nemovitostí odpovídala negativním externalitám, které jsou s nimi spojeny v konkrétním místě žití. Toto vymezení je plně v diskreci zastupitelstva obce, které schvaluje příslušnou obecně závaznou vyhlášku.
Lze uzavřít, že je teoreticky možné, aby byl místní koeficient zvýšen zanedbaným objektům, o které se nikdo nestará, nicméně toto musí být učiněno objektivně (aby to nebylo diskriminační a neporušilo to princip rovného zacházení) a musí to být řádně odůvodněno racionálními důvody, proč k tomuto navýšení došlo.
Je nicméně třeba upozornit, že pro zdaňovací období od roku 2025 se nevydává obecně závazná vyhláška, má-li obec v úmyslu stanovit místní koeficient pouze na konkrétní nemovitosti, nýbrž opatření obecné povahy.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak stanoví, že stejnopis takového opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně, a to do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období. Má-li tedy dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti již pro zdaňovací období roku 2025, je nutné, aby obec toto opatření obecné povahy přijala a jeho stejnopis elektronicky zaslala správci daně do 30. 6. 2024.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.