- 53/1952 Sb., o zajištění bezpečnosti a hospodárnosti provozu tech. zařízení
- 119/1962 Sb., o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu
- 60/1981 Sb., o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovu dopravu
- 144/1958 Ú.l., o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu
- 121/1961 Sb., doplnění vyhl. o povinnostech výrobců parních kotlů
Obec chce bezúplatně převést movitý majetek obce na jinou obec. Musí uzavřít darovací smlouvu, nebo by stačilo zaslat dopis spolu se soupisem majetku?
Jakým způsobem je možné uskutečnit prodej rybářských povolenek? Rybník je ve vlastnictví obce, ta ho chce provozovat sama (rybáři – organizační složka obce). Vztahuje se na tento prodej nějaký zákon? Postačí odsouhlasit radou obce ceník povolenek?
Starosta obce uzavřel za obec nájemní smlouvu prostor sloužící k podnikání, tato smlouva je pro obec velmi nevýhodná, co s tím může obec dělat? Může starosta uzavřít nájemní smlouvu na pozemek, který nebyl předmětem jednání zastupitelstva a nebyl vyhlášen záměr pronájmu? Může obec smlouvu vypovědět?
Co napsat do veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace tak, aby byla v souladu s § 10a odst. 5 písm. k) zákona č. 250/2000 Sb.?
Může obec poskytnout dotaci na opravu lávky, která není ve vlastnictví obce? Není takové jednání porušení péče řádného hospodáře?
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je povinností obce pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů má obec povinnost též chránit veřejný zájem.
V souladu s ustanovením § 38 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že obec je povinna nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Podle tohoto ustanovení je obec rovněž povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon ovšem výslovně uvádí, že porušením těchto povinností není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Tímto důležitým zájmem může mj. být i právě širokou veřejností užívaná lávka.
Vhodným institutem pro poskytnutí prostředků je právě smlouva o poskytnutí dotace, neboť tato smlouva má veřejnoprávní charakter. Veřejnoprávní smlouvou se zakládají práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Příjemci dotace vzniká uzavřením veřejnoprávní smlouvy právo na vyplacení dotace a povinnost užít dotaci na stanovený účel, podat vyúčtování a podrobit se kontrole a případným sankcím. Poskytovateli (tj. obci) vzniká naopak povinnost dotaci vyplatit a právo následně příjemce kontrolovat a případně ukládat sankce a odvody. Pokud vznikne z veřejnoprávní smlouvy spor, řeší jej dle ustanovení v případě poskytovatele-obce krajský úřad.
Pokud tedy ve Vašem případě shledáte, že poskytnutí dotace na opravu cizího majetku je vyváženo dostatečnou faktickou protihodnotou pro Vaši obec, lze k takovému kroku samozřejmě přistoupit. Jsou-li tedy dostatečné důvody k investování do cizího majetku, lze takovou transakci teoreticky učinit, nicméně v takovém případě je důležité, aby takový krok byl z pohledu obce a jejích potřeb racionální a s ohledem na okolnosti přesvědčivě odůvodnitelný.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.