- 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí
- FZ07/2013, Placení daně z nabytí nemovitých věcí a daně z převodu nemovitostí
- GF06/2014, k aplikaci zákonného opatření o dani z nabytí nemovitých věcí
- GF03/2014, k dani z nabytí nemovitých věcí
- GF04/2014, osvobození od daně z nabytí nemovitých věcí u nových staveb
Město za pomoci dotace vybuduje na nemovitosti (pozemku), která je v jeho vlastnictví stavbu (nikoliv podzemní). Stavba se tak dle občanského zákoníku stává součástí tohoto pozemku čili vlastníkem/nabyvatelem se automaticky stává město. Aby stavba mohla být na tomto pozemku vybudována, je potřeba uzavřít smluvní ujednání tedy smlouvu o dílo. Schválení uzavření smlouvy o dílo náleží do tzv. zbytkové pravomoci rady dle § 102 odst. 3 zákona o obcích za předpokladu, že si tuto pravomoc nevyhradilo zastupitelstvo města dle § 84 odst. 4 zákona o obcích (v našem případě si zastupitelstvo toto nevyhradilo). Dle ustanovení § 85 psím. a) zákona o obcích nabytí a převod hmotných nemovitých věcí (s výjimkou inženýrských sítí a pozemních komunikací) včetně vydání nemovitých věcí podle zvláštních zákonů, je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva. Avšak vzhledem k ustanovení § 498 občanského zákoníku se domníváme, že nově vybudovaná stavba vlastníkem pozemku se stává součástí pozemku, a protože je již tento pozemek ve vlastnictví města, tak vlastně k nabývání nově vybudované stavby ve smyslu občanského zákoníku a zákona o obcích nedochází. Není tak potřeba smlouvu o dílo projednávat v zastupitelstvu města (pokud se nejedná o pravomoc, kterou si zastupitelstvo vyhradilo).
Do pravomoci kterého orgánu obce patří schválit smlouvu o dílo, která se týká výsadby stromů na obecním pozemku? Jedná se o movitou, nebo nemovitou věc?
Kdo v obci schvaluje nabývání nemovitých věcí (když je nově stavba součástí pozemku a není tedy samostatnou věcí)? Kdo schvaluje stavbu inženýrských sítí, chodníků a cyklostezek? Kdo v obci schvaluje smlouvy týkající se věcných břemen?
Kdo má pravomoc rozhodovat o vyřazování movitého a nemovitého majetku obce a poskytování individuálních dotací za předpokladu, že v těchto věcech rozhodovalo zastupitelstvo, aniž by si pravomoc vyhradilo.
Movitá a nemovitá věc, hmotná nemovitá věc
Jak správně má obec postupovat v případě, že se uchází o nemovitou věc v dražbě? Jak by měla být formulována příslušná usnesení o účasti obce v dražbě?
Obec pronajala soubor centrálního zásobování teplem na dobu určitou, přičemž po vypršení této doby byl soubor předán nazpět obci. Při předání však bylo zjištěno, že v budově byl ponechán movitý majetek ve vlastnictví nájemce, ten však majetek i přes výzvy již nechce a odmítá ho převzít, jelikož je v jeho evidenci vyřazený. Obec by tento majetek využila. Stávají se tyto movité věci z vůle vlastníka opuštěné? Může obec k těmto věcem nabýt vlastnictví?
Obec (plátce DPH) je vlastníkem restaurace, kterou pronajímá spolu s vybavením (barový stůl, židle, stoly, vybavení kuchyně) neplátci DPH. Máme v tomto případě rozdělit nájem na nájem nemovitosti (osvobozeno od daně) a nájem věcí movitých (DPH 21 %)?
V obci se nachází objekt bývalého hotelu, který je již v sotva uživatelném stavu, svým vzhledem hyzdí náves a slouží jen jako skladiště. Lze daň z nemovitosti nějakým způsobem navýšit například podobným objektům, které nejsou užívány k původnímu účelu, a alespoň symbolicky tak nutit jejich vlastníky, aby se o objekt starali?
Obec je zmocněna obecně závaznou vyhláškou stanovit místní koeficient ve výši v rozmezí 0,5 až 5,0, přičemž koeficient musí být stanoven s přesností na jedno desetinné místo, a to pro území celé obce, nebo pro jednotlivé části obce.
Dle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 24/23 je pojem „jednotlivá část obce“ třeba ústavně konformně vyložit tak, že touto částí nemusí být pouze souvislá část území obce, nýbrž i konkrétní označené nemovitosti, pokud tyto produkují negativní externality. Tedy zvýšeným koeficientem na určité nemovitosti může být kompenzována jejich zvýšená produkce negativních externalit, např. zvýšená ekologická zátěž. Zvýšený koeficient na určité nemovitosti nesmí být diskriminační ani porušující princip rovného zacházení (nesmí se jednat o libovůli), musí být ospravedlněn objektivními a racionálními důvody. Jsou to totiž právě místní samosprávy, které mohou efektivně zajistit, aby výše zdanění nemovitostí odpovídala negativním externalitám, které jsou s nimi spojeny v konkrétním místě žití. Toto vymezení je plně v diskreci zastupitelstva obce, které schvaluje příslušnou obecně závaznou vyhlášku.
Lze uzavřít, že je teoreticky možné, aby byl místní koeficient zvýšen zanedbaným objektům, o které se nikdo nestará, nicméně toto musí být učiněno objektivně (aby to nebylo diskriminační a neporušilo to princip rovného zacházení) a musí to být řádně odůvodněno racionálními důvody, proč k tomuto navýšení došlo.
Je nicméně třeba upozornit, že pro zdaňovací období od roku 2025 se nevydává obecně závazná vyhláška, má-li obec v úmyslu stanovit místní koeficient pouze na konkrétní nemovitosti, nýbrž opatření obecné povahy.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak stanoví, že stejnopis takového opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně, a to do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období. Má-li tedy dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti již pro zdaňovací období roku 2025, je nutné, aby obec toto opatření obecné povahy přijala a jeho stejnopis elektronicky zaslala správci daně do 30. 6. 2024.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.