- 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí
- FZ07/2013, Placení daně z nabytí nemovitých věcí a daně z převodu nemovitostí
- GF06/2014, k aplikaci zákonného opatření o dani z nabytí nemovitých věcí
- GF03/2014, k dani z nabytí nemovitých věcí
- GF04/2014, osvobození od daně z nabytí nemovitých věcí u nových staveb
Když chce obec koupit nemovitost (dům), musí platit daň z nabytí nemovitosti?
Kdo platí daň z nabytí nemovitosti v případě, že nemovitosti byli převedeny na základě směnné smlouvy?
Je nutné schválení zastupitelstvem v případě bezúplatného nabytí movité věci, nebo postačí jen starostou obce?
Vztahuje se daň z příjmu právnických osob i na příjem z prodeje nemovitých věcí?
Máme v rozpočtu navýšit příjem daně z nemovitých věcí?
Podle zákona o dani z nemovitých věcí platí, že obec je povinna elektronicky zaslat stejnopis opatření obecné povahy správci daně nejpozději do 30. června kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období. Znamená to, že do tohoto data musí správce daně stejnopis opatření obecné povahy obdržet?
Nikoliv. Zákon o dani z nemovitých věcí v předmětném ustanovení užívá termínu „zaslat“, z jehož užití lze dovozovat, že tato povinnost bude splněna i v případě, kdy obec do uvedeného data stejnopis opatření obecné povahy správci daně toliko odešle. Odešle-li obec do 30. června elektronicky stejnopis opatření obecné povahy správci daně, bude lhůta pro splnění povinnosti zachována.
Dle sdělení FÚ přitom v roce 2024, kdy 30. červen připadá na neděli, postačí, obdrží-li jej správce daně 1. července.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může obec stanovit místní koeficient daně z nemovitosti pro konkrétně vymezené nemovitosti na území obce (například průmyslové oblasti)?
Ano, může. Podle zákona o dani z nemovitých věcí, ve znění od 1. 1. 2021 do 31. 12. 2024, mohla obec stanovit místní koeficient pro všechny nemovité věci na území celé obce či na území jednotlivé části obce. Po delší dobu pak byla dána existence sporu mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem vnitra o to, zda lze pod pojem "jednotlivá část obce" podřadit i např. jen jednotlivé pozemky zahrnující typicky průmyslové či logistické areály. Tento spor vyřešil až Ústavní soud, který konstatoval, že jednotlivou částí obce lze rozumět i konkrétní nemovité věci.
K tomu je nutno doplnit, že od 1. 1. 2025 nabývá účinnosti novela, která podstatným způsobem mění institut místního koeficientu. Zejména k otázce místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovité věci lze doplnit, že od uvedeného data je takový místní koeficient možné stanovit pouze prostřednictvím opatření obecné povahy.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak stanoví, že stejnopis takového opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně, a to do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období.
Má-li tedy dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti již pro zdaňovací období roku 2025, je nutné, aby obec toto opatření obecné povahy přijala a jeho stejnopis elektronicky zaslala správci daně do 30. 6. 2024.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.