Obec obdržela finanční dar na opravu místní komunikace. Je nutné, aby přijetí tohoto daru odsouhlasilo zastupitelstvo obce, když se v obci rada nevolí, nebo o přijetí daru může rozhodnout starosta?
Starosta podepsal za obec koordinační dohodu s Policií ČR bez pověření od zastupitelstva či rady obce. Je uzavřená koordinační dohoda platná?
Může starosta obce, kde se rada obce nevolí, jmenovat vedoucího příspěvkové organizace s názvem Služby obce? Je třeba konat na post vedoucího příspěvkové organizace výběrové řízení?
Po výběrovém řízení v zákonné lhůtě starosta uzavřel smlouvu o dílo na dodávku vozidla za cca 6 milionů a tuto po 14 dnech nechal schválit v radě obce. Může být smlouva neplatná proto, že nebyla předem schválena v radě obce?
Může zastupitelstvo obce po nezvolení starosty i místostarosty uvolnit pouze jednoho člena zastupitelstva a pověřit ho výkonem funkce starosty? Měl by v takovém případě daný člen zastupitelstva nárok na odměnu za výkon této funkce? V jaké výši? Pověřený člen zastupitelstva by v takovém případě měl veškerou odpovědnost i pravomoci jako řádně zvolený starosta? Má povinnost zastupitelstvo obce na každém dalším zasedání v rámci programu (pokusit se) jednat o zvolení funkce starosty a místostarosty? Může obec v této relativní agonii setrvat celé volební období?
Dle vyhlášky č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích platí, že plán financování obnovy vodovodů a kanalizací schvaluje statutární orgán vlastníka. Je v případě obce statutárním orgánem zastupitelstvo, nebo se jedná o tzv. zbytkovou pravomoc rady obce?
Pokud zastupitelstvo obce přizná radě obce pravomoc rozhodovat o rozpočtovém opatření v plném rozsahu, je potom nutné, aby zastupitelstvo hlasovalo o přijetí tohoto rozpočtového opatření?
Jaké pravomoci má starosta obce podle krizového zákona?
Starosta obce jednak zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací, současně může zřídit za účelem přípravy na krizové situace a jejich řešení krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán, zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření, plní úkoly stanovené starostou obce s rozšířenou působností a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení a dále úkoly a opatření obsažené v krizovém plánu obce s rozšířenou působností. V době krizového stavu pak starosta obce zabezpečuje varování a informování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím a vyrozumění orgánů krizového řízení, pokud tak již neučinil hasičský záchranný sbor kraje, nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce, organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatelstva a zajišťuje organizaci dalších opatření nezbytných pro řešení krizové situace. Je však nezbytné zmínit, že krizovou situací může být např. mimořádná událost či vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu. Podstatně širší pravomoci má starosta obce s rozšířenou působností a hejtman kraje.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.