Členská obec dobrovolného svazku obcí v průběhu kalendářního roku nestihla projednat na zastupitelstvu obce závěrečný účet dobrovolného svazku obcí. Má toto opomenutí nějaké následky? Lze tak učinit dodatečně?
Musí obec zveřejňovat a zastupitelstvo obce schvalovat návrh závěrečného účtu dobrovolného svazku obcí, jehož je členem?
Jsou platné nově pozměněné stanovy svazku obcí, které nejsou publikovány v rejstříku svazků obcí na webu kraje?
Může valná hromada dobrovolného svazku obcí doplnit program jednání valné hromady až na samotném jednání?
Musí jednotlivé členské obce dobrovolného svazku obcí vyvěšovat pozvánky na zasedání členské schůze na svých úředních deskách?
Na rozdíl od zasedání zastupitelstev obcí nejsou v případě orgánů dobrovolného svazku obcí zákonem stanovena prakticky žádná procedurální pravidla. Zákon o obcích a ani jiný právní předpis povinnost zveřejňovat pozvánky na zasedání orgánu (členské schůze) dobrovolného svazku obcí nestanovuje, a to navzdory skutečnosti, že je právem občanů sdružených obcí, kteří dosáhli věku 18 let, se jednání orgánu svazku obcí účastnit, a tudíž by o zasedání členské schůze měli být z povahy věci informováni. Byť tedy zákon povinnost zveřejňovat pozvánky nestanovuje, je žádoucí i přesto pozvánky na zasedání vhodným způsobem uveřejňovat – např. právě na úředních deskách členských obcí či jiných veřejných vývěsních plochách.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Musí kraj schvalovat stanovy svazků obcí, event. musí schvalovat změnu těchto stanov?
Kraj stanovy dobrovolných svazků obcí neschvaluje.
Stanovy (a to včetně změn stanov) dobrovolného svazku obcí schvalují zastupitelstva členských obcí dle ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. Ve stanovách je možné zakotvit, že o jejich změně rozhoduje orgán svazku složený ze zástupců všech obcí dle ustanovení § 50 odst. 3 zákona o obcích (v takovém případě již není nutné schválení jednotlivými zastupitelstvy obcí).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.