- 8 265/2011-22, o zařazení finanční gramotnosti do PISA 2012 a další doporučení
- 15 846/95-21, školským úřadům a ředitelům základních škol
- 35 465/98-25, , kterým se stanoví některé další úkoly ředitelům škol
- 31 479/99-14, k zajištění úkolů dle zákona o svobodném přístupu k informacím
- 11 639/98-25, k hodnocení práce ředitelů škol a školských výchovných zařízení
Naše obec je zřizovatelem mateřské a základní školy, obě instituce dostávají z rozpočtu obce finance na provozní náklady. Má obec povinnost zajišťovat běžnou údržbu v těchto budovách a jejich okolí (sekání, opravy v rámci budovy) z rozpočtu obce, nebo si mají tyto příspěvkové organizace zajistit vlastního školníka? Dostávají příspěvkové organizace finance na školníka? Je tato pozice nepedagogického pracovníka zohledněna v rámci stanovení PHmax, PHAmax pro danou instituci? Může ředitel školy rozdělit finance poskytované krajem na mzdy dle svého uvážení, nebo jsou finance na pracovní poměry a dohody o provedení práce předem rozděleny?
Je funkce člena kontrolního výboru obce slučitelná s pozicí ředitelky MŠ zřizované obecním úřadem?
V obci probíhá konkurs na ředitele příspěvkové organizace – základní školy. Dle zřizovací listiny školy starosta jmenuje do funkce ředitele osobu vybranou zastupitelstvem, přičemž zohlední doporučení konkursní komise. Konkursu se účastní také řadový člen zastupitelstva, má právo o sobě hlasovat?
Jsou dohody o provedení práce platné, pokud si je uzavírá ředitel příspěvkové organizace sám se sebou?
Pokud v obci není základní škola a děti s trvalým pobytem v této obci dojíždí do základní školy mimo obec, je tato obec povinna uzavřít se zřizovatelem základní školy smlouvu o spádové škole? Kolik by činila úplata za takovou smlouvu v souvislosti s náklady na žáka? Budou pak muset děti docházet do spádové školy, nebo budou mít možnost si základní školu vybrat?
Obce mají povinnost buď zřídit základní školu, nebo zařídit plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. V případě, že by se více obcí dohodlo na vytvoření společného školského obvodu zařízení, které zřídí jedna z těchto obcí, nebo v případě, kdy je škola zřízená svazkem obcí, mají dotčené obce povinnost stanovit obecně závaznou vyhláškou příslušnou část školského obvodu spádové školy (§ 178 odst. 1 až 3 školského zákona).
Úhrady obcím, v jimiž zřízených školách se vzdělávají žáci z okolních obcí, jsou řešeny rozpočtovým určením daní (konkrétně ustanovení § 4 odst. 2 zákona o rozpočtovém určení daní), takže není povinnost sousední obci hradit tzv. neinvestiční výdaje na žáka, jako tomu bylo dřív.
Dle § 36 odst. 5 školského zákona mají zákonní zástupci dítěte ze zákona možnost mu zvolit jinou než spádovou školu. Přednostně tam ale budou přijímání spádoví žáci.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.