Pravomoci starosty
Pravomoci starosty upravuje v obecné rovině § 103 a násl. zákona o obcích. Obecně lze konstatovat, že pravomoci starosty jsou dle zákona o obcích poměrně široké, přičemž mezi jako nejvýznamnější lze uvést tyto pravomoci:
- zastupování obce navenek,
- svolávání a řízení zasedání zastupitelstva obce,
- volba tajemníka obecního úřadu (se souhlasem ředitele krajského úřadu),
- odpovědnost za včasné objednání přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok,
- plnění úkolů zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů, uzavírání a ukončování pracovních poměrů se zaměstnanci obce, stanovení platu těmto zaměstnancům (pokud není v obci tajemník obecního úřadu),
- odpovědnost za informování veřejnosti o činnosti obce,
- rozhodování o záležitostech samostatné působnosti obce svěřených mu radou obce,
- kontrolní funkce nad usneseními rady obce,
- zřizování zvláštních orgánů pro výkon přenesené působnosti, jmenování a odvolání jejich členů
- a další.
Pouze pro úplnost uvádíme, že určení, zda je starosta obce pro výkon své funkce uvolněn či nikoli, nehraje z hlediska pravomocí roli. Nadto platí, že starosta obce (ať už uvolněný nebo neuvolněný), vykonává veřejnou funkci, a to (obrazně řečeno) 24 hodin denně a 7 dní v týdnu – je tedy odpovědností starosty, aby čas, který výkonu funkce věnuje, přizpůsobil potřebám občanů a orgánů obce a zároveň byl k dispozici při řešení otázek týkajících se chodu obce. V případě, že by zastupitelstvo obce dospělo k závěru, že starosta neplní svou funkci řádně, může zastupitelstvo obce rozhodnout o jeho odvolání.