Je možné, aby zaměstnanec zařazený do obecního úřadu zároveň vykonával funkci neuvolněného místostarosty?
Na úvod je třeba podotknout, že v těchto případech není z pohledu zákona stěžejní, jakou funkci daný člen zastupitelstva zastává (zda se jedná o starostu, člena rady obce, uvolněného či neuvolněného člena zastupitelstva apod.), ale o to, zda je vykonávané zaměstnání vůbec s výkonem mandátu jakéhokoliv člena zastupitelstva obce slučitelné.
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce (nebo se jedná o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby člen zastupitelstva obce byl zároveň zaměstnancem obce (i zařazeným do obecního úřadu). Zásadní podmínkou ovšem je, že jeho pracovní náplň nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy. Dalším (podpůrným) aspektem je samozřejmě zvážení, do jaké míry je vhodná situace, kdy se daná osoba může octnout v situaci, kdy je zároveň řadovým zaměstnancem a zároveň místostarostou, který starostu zastupuje, a tudíž vůči zaměstnancům obce vystupuje z titulu funkce místostarosty v nadřazené roli.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.