V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Žulová Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 54625 49955 69356 40931 85634 74937 90635 00440 10258 109
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 11115 89717 73019 77021 04519 18021 47123 27726 20825 982
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 5886 2746 1675 7106 1147 3637 7038 9468 98325 746
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6537745115150870336
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 7822 95031 79230 8794 6828 1908 7322 6944 9116 044

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Žulové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 11115 05416 96519 08020 38718 59420 69922 52925 37324 983
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 0393 3034 1704 8395 3574 9443 9864 3175 0775 299
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1253 5303 6043 5994 0613 2224 5265 0346 6045 702
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 1836 4707 3088 8469 1458 84710 12911 46011 89211 469
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7707938138448907047877657541 331
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 57565746614962560568701
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9389011 0139058738271 209392479481

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 5886 2746 1675 7106 1147 3637 7038 9468 98325 746
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 2742 3111 8962 1112 3123 4903 7154 8274 4545 180
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 1943 0833 2063 2223 2863 3843 5493 5323 7373 719
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 24923501428937121197557
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 0968721 04132737440040146659616 290

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 7822 95031 79230 8794 6828 1908 7322 6944 9116 044
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 6622 8203 7424 7753 6863 7324 7022 0042 2615 075
Investiční dotace
Investiční dotace 4 41313028 05026 1059964 4594 0306902 650970

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6537745115150870336
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6537745115150870336
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 32819 44761 44268 30332 17429 85730 98340 99839 00555 799
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 12718 38315 21014 29923 11021 26925 04838 02727 71633 213
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 2011 06446 23254 0049 0648 5885 9352 97111 28922 586

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.