V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Žižkovo Pole Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 7629 8019 93112 1989 61911 06414 68423 34221 38715 598
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8825 2576 0396 5046 9266 5927 2468 80611 01510 796
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1942 0622 3592 6091 9792 8174 7687 2426 3533 775
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2301 538746204184272232542311629
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4569447862 8815291 3822 4376 7523 708398

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Žižkova Pole v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 5854 9095 4495 9896 5026 2607 0818 1809 3169 581
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9091 0461 2561 4011 5921 5221 2951 4841 7781 883
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9431 0841 1121 0661 2291 0151 5041 7652 3592 063
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9161 9862 2552 6262 7672 7823 3604 0074 2424 146
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6486106346856926756786876761 206
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7888101011180193193
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 162175185202211256233576890

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1942 0622 3592 6091 9792 8174 7687 2426 3533 775
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 199179766294319501 303430925262
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 6751 4371 7231 5061 0281 3892 8056 1353 6701 263
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 45151263640152725905507
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2762945334384804636336518531 743

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4569447862 8815291 3822 4376 7523 708398
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1898912712455291 2556865 507559198
Investiční dotace
Investiční dotace 1 267535152 63701271 7521 2463 148200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2301 538746204184272232542311629
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2301 530746188184268228538311625
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 08016044404

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 2997 3058 51119 4695 9527 61711 12624 79414 42616 524
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 4005 5976 3505 8805 6516 5116 52712 7019 56812 844
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 8991 7082 16113 5893011 1064 59912 0934 8593 680

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.