MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Žimutice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 40713 89915 38815 89719 12922 73618 20022 31925 19110 608
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 32610 16511 29212 17211 64913 31614 65516 53117 5208 856
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0912 2192 2881 7062 1542 0412 5323 2402 7381 481
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3833041246910382071640
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6061 2121 7962 0144 6367 3789752 3414 770270

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Žimutic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 9669 89311 04211 94511 47412 91114 39816 29317 1488 489
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8052 2242 5562 9172 7882 3092 5763 0863 3041 573
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9531 9921 9552 2681 8732 6963 0754 1073 6291 407
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5784 0534 8105 1085 1326 0286 9917 3867 2883 541
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2581 2331 3141 2471 2801 4321 2981 2652 3041 456
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 393334312842356344465399
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 332358374374373405101105158112

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0912 2192 2881 7062 1542 0412 5323 2402 7381 481
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1151 2791 2157101 2729251 3651 8431 3481 292
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 753821787797801852932979986188
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11010001831310
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 223118285199802642342352731

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6061 2121 7962 0144 6367 3789752 3414 770270
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6068121 7961 6522 4421 8429721 8104 500270
Investiční dotace
Investiční dotace 040003622 1945 53635312700

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3833041246910382071640
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3831641245610382071640
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 01400013000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 72013 92914 85315 21115 84622 30218 87520 39820 8218 093
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 3749 17514 19510 91012 18913 18914 17117 42718 6508 064
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 3464 7546584 3013 6579 1134 7042 9712 17029

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.