V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Židněves Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 5594 7446 0316 7717 2637 0036 96810 22917 72710 717
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0154 3524 7295 4085 6575 2485 9116 7808 2548 881
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 266326382419336412333520450399
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 230523019416041201 221
Přijaté transfery
Přijaté transfery 48606909258541 3447202 9179 023216

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Židněvsi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0154 3524 7295 2885 6545 2455 9116 7808 2548 881
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8819831 0631 2261 3291 2781 0661 2531 5651 734
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7491 0298868771 0038041 1871 4301 9961 822
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4251 3801 7902 1582 3052 2072 6523 2403 5813 651
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6726696677006916917016986991 240
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 483851406822108362355
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 239253271286319257282505179

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 266326382419336412333520450399
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 53114152127109908517316278
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 49515862423435714853
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 144145172227143143143143114114
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2016034214569133125153

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 48606909258541 3447202 9179 023216
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4860144705845447201781 782216
Investiční dotace
Investiční dotace 0054622077080002 7397 2410

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 230523019416041201 221
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 230513019151041201 221
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00100026600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 6672 6964 0136 24211 0676 3924 77116 24915 4255 268
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 3642 4302 6914 6343 1794 2893 5983 9003 4223 637
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3032661 3221 6087 8882 1031 17312 34912 0031 631

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.