MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Želiv Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 21824 88427 24832 70848 53862 18652 10849 08353 41074 705
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 82318 23220 07122 10920 83425 36228 23330 54531 92316 566
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 5035 4535 6876 06715 62610 71710 0119 62010 4885 751
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 53310582975 524811 2279237 365
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8871 1651 3854 52411 78220 58313 7827 69110 90715 023

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Želivi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 69717 08819 09520 98519 89222 59725 61328 89530 16614 820
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 4064 6204 5615 2204 9274 1104 6695 5135 9982 862
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 3393 4133 4043 9623 2253 9875 4767 1956 4712 510
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 1146 2208 3698 9158 84311 24412 43412 95412 9806 316
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5941 6031 4701 5201 4871 6471 5081 4942 6101 454
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3563143573632333631 3441 5551 8261 472
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8889199341 0051 1771 247182184280205

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 5035 4535 6876 06715 62610 71710 0119 62010 4885 751
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 9774 2214 2924 68113 1259 5858 6156 7557 2073 951
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 4131 1251 2691 3552 2059477871 7592 0501 443
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3211391147012333
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 111105125302581846096361 108324

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8871 1651 3854 52411 78220 58313 7827 69110 90715 023
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7771 1651 3851 9934 1763 6133 2132 3855 863596
Investiční dotace
Investiční dotace 110002 5317 60616 97010 5695 3065 04414 427

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 53310582975 524811 2279237 365
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 53310581715 524812679237 365
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001260096000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 65920 42327 80934 50738 42058 45470 61455 35748 95868 949
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 25718 33820 64721 68327 07328 50226 12434 44929 93924 025
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 4022 0857 16212 82511 34729 95144 49120 90819 02044 924

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.