V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Želiv Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 45823 21824 88427 24832 70848 53862 18652 10849 08353 410
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 35316 82318 23220 07122 10920 83425 36228 23330 54531 923
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2185 5035 4535 6876 06715 62610 71710 0119 62010 488
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1853310582975 524811 22792
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8698871 1651 3854 52411 78220 58313 7827 69110 907

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Želivi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 29015 69717 08819 09520 98519 89222 59725 61328 89530 166
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9553 4064 6204 5615 2204 9274 1104 6695 5135 998
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8453 3393 4133 4043 9623 2253 9875 4767 1956 471
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 7746 1146 2208 3698 9158 84311 24412 43412 95412 980
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5401 5941 6031 4701 5201 4871 6471 5081 4942 610
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3093563143573632333631 3441 5551 826
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8678889199341 0051 1771 247182184280

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2185 5035 4535 6876 06715 62610 71710 0119 62010 488
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 5633 9774 2214 2924 68113 1259 5858 6156 7557 207
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5621 4131 1251 2691 3552 2059477871 7592 050
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 432113911470123
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 90111105125302581846096361 108

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8698871 1651 3854 52411 78220 58313 7827 69110 907
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6617771 1651 3851 9934 1763 6133 2132 3855 863
Investiční dotace
Investiční dotace 208110002 5317 60616 97010 5695 3065 044

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1853310582975 524811 22792
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1853310581715 5248126792
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000126009600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 98819 65920 42327 80934 50738 42058 45470 61455 35748 958
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 96917 25718 33820 64721 68327 07328 50226 12434 44929 939
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 0192 4022 0857 16212 82511 34729 95144 49120 90819 020

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.