V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Železnice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 48320 36224 40524 89829 87942 05232 52038 13940 26237 811
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 81916 23917 51219 61621 51120 79323 30826 51631 51431 644
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7631 2901 4352 4861 5571 6061 5222 8412 9292 820
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 251331113615375 3487492 063
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 9001 5825 1282 6836 75019 6017 6833 4335 0701 284

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Železnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 81916 23917 51219 56821 47120 71323 18526 44330 75431 583
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3523 8214 0215 4555 3765 1594 2944 9115 9036 471
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 0463 4483 5533 5674 1563 4474 9895 8387 8357 099
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8136 3187 2017 9869 3539 44311 15413 25114 08714 232
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5751 5921 5921 5661 6461 6391 6101 6331 6522 854
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 10712011193861041906001 044611
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9269411 034900854920948210234315

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7631 2901 4352 4861 5571 6061 5222 8412 9292 820
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7034147021 0377596895861 5801 6201 506
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5936036075425275486719641 002967
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9111221111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 458272125906269367264297306347

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 9001 5825 1282 6836 75019 6017 6833 4335 0701 284
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7901 5821 9131 9332 7773 1622 3442 0192 6201 284
Investiční dotace
Investiční dotace 8 11103 2157503 97216 4385 3391 4142 4500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 251331113615375 3487492 063
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01 251331113615375 3487492 063
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 25 62918 06424 05425 39232 81141 29939 74623 96835 69228 234
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 93915 49016 03917 12617 57914 18020 85320 02223 41422 737
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 14 6892 5748 0148 26615 23227 11918 8933 94512 2785 497

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.