V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Železná Ruda Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 120 48072 05176 87280 73093 903103 181154 174166 986175 082136 706
Daňové příjmy
Daňové příjmy 55 77965 33267 16161 95875 76173 14384 355116 298137 97194 114
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6101 8222 2565 58511 48021 61027 29033 62433 90639 095
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3831 461134201 8431814 6671 845168398
Přijaté transfery
Přijaté transfery 62 7083 4367 32113 1674 8198 24737 86215 2193 0383 099

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Železné Rudy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 53 23160 20463 88958 73472 22368 58880 788109 898131 64988 070
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 4395 9966 5347 4938 4297 9476 4727 2048 8529 384
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 0235 3975 5705 4636 2285 0947 3148 29911 3699 919
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 8409 94811 31113 44014 02113 96216 35618 87120 41619 938
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 1085 5395 3035 3825 5835 2385 5864 9686 0569 060
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2 6162 3242 4802 5832 5873 2042 9057 0139 7849 086
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 25 20531 00032 69024 37435 37433 14342 15563 54375 17230 683

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6101 8222 2565 58511 48021 61027 29033 62433 90639 095
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5203731 0152 7525 83415 44221 25019 81822 58924 491
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 10221821 8774 0364 1284 5224 9745 3675 414
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 220002221 8475 2927 080
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 0791 4261 0599551 6102 0371 4966 9866572 111

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 62 7083 4367 32113 1674 8198 24737 86215 2193 0383 099
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9 0682 1703 3895 1193 0593 7602 0442 7032 2181 915
Investiční dotace
Investiční dotace 53 6391 2663 9318 0481 7604 48835 81812 5168201 184

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3831 461134201 8431814 6671 845168398
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3831 461134209431814 6671 845168398
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000090000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 124 74069 02281 53378 35486 960124 09978 697144 646103 225126 775
Běžné výdaje
Běžné výdaje 53 94162 28456 21358 05562 39564 55763 59791 84588 49692 877
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 70 7996 73825 32020 29924 56559 54215 10052 80114 72933 898

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.