V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Ždírec nad Doubravou Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 61 18565 35373 691108 32179 047103 62195 109107 933116 656108 653
Daňové příjmy
Daňové příjmy 41 68145 33948 65653 32555 44652 13262 01566 95575 92478 365
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 63210 23010 9569 52610 35112 23115 46521 03421 54316 394
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 7881615672 365621 4583 5561 0111 1122 671
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 0849 62413 51343 10513 18837 80014 07418 93318 07711 223

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ždírce nad Doubravou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 40 17443 39747 13551 52553 76750 48659 75764 17571 62675 629
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 4269 98210 99512 60814 00313 11610 80912 12314 22915 494
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 8098 9039 1018 94610 1038 17411 84513 59417 73215 899
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 15 85616 32518 45322 00822 74922 42026 48030 89131 93931 897
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 5444 5964 6704 5824 5544 5684 9204 8635 0209 093
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5104695655515153304962 2492 2522 498
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 0293 1233 3522 8301 8421 8795 208455455748

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 63210 23010 9569 52610 35112 23115 46521 03421 54316 394
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 4035 1245 6904 4835 5726 2658 32810 39110 7069 783
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 8222 7342 8312 7922 6603 0714 5467 4455 6543 322
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4945675685496276546371 1231 1431 132
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 9131 8041 8661 7021 4922 2401 9542 0744 0402 157

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 0849 62413 51343 10513 18837 80014 07418 93318 07711 223
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 8113 1106 4978 6124 72712 4956 9449 5575 5074 443
Investiční dotace
Investiční dotace 10 6746 5137 01634 4938 46125 3057 1299 37712 5706 781

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 7881615672 365621 4583 5561 0111 1122 671
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 788131567841621 4583 5561 0011 1122 671
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 03001 5240001000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 57 02358 35078 898127 15988 01085 11983 448108 810136 77987 282
Běžné výdaje
Běžné výdaje 35 56136 39239 56336 29244 16842 61049 11663 71757 80358 314
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 21 46121 95839 33490 86743 84242 51034 33245 09278 97728 967

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.