V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ždírec Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 7197 0288 0808 1718 9119 32710 8049 83212 77614 725
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1755 7446 2256 6817 1316 7107 4758 56710 29910 402
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6167795631 0256716821 5876141 206919
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3006957928545648210011724
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6284367131801 0651 8711 6605511 1543 381

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ždírce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 0535 5546 0436 4716 8616 5247 3178 5679 81610 112
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1171 2791 3961 5391 6941 6111 3281 5391 8552 000
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0511 1921 2441 1751 3121 0761 5451 8352 4562 183
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0382 1842 5192 8962 9562 9503 4564 1614 4174 382
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 454501495501506501493478521865
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 151299111327495503583
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3783873793513823724685963101

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6167795631 0256716821 5876141 206919
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4866504278655546239875361 007768
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1071077080785662595646
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 121212111163
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 222065773805371913241

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6284367131801 0651 8711 6605511 1543 381
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 628436313180325751421551747683
Investiční dotace
Investiční dotace 0040007401 1201 23804072 698

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3006957928545648210011724
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3961467277144064829924
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2618112830241818180

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 7835 0636 5649 0748 4318 7139 95810 20310 52313 845
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3904 7324 5567 0875 8476 1337 0037 3648 95110 674
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3933312 0081 9882 5842 5802 9552 8391 5723 171

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.