MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zbůch Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 41 77641 16746 61052 46762 08372 20473 93488 175116 66349 321
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 67630 82334 82540 05938 67841 77251 46660 11163 54332 538
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 7107 6778 0027 4407 2847 7339 81811 85213 4545 952
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 16501 061966215 0541 42201 8010
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2252 6672 7214 00216 1197 64511 22916 21237 86510 831

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zbůchu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 26 43429 52833 65438 66737 59440 67647 98158 59661 61429 937
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 7947 3118 59910 1059 7768 2059 11912 01513 1346 269
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 8236 1896 2827 4956 2729 16610 59815 65414 1335 482
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 89112 53615 43016 86017 23920 36824 07327 98928 34513 795
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6891 8441 7911 7891 9832 0391 8581 8893 2212 058
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3893723393192142191 8666472 1691 913
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8491 2761 2122 1002 109679467401613420

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 7107 6778 0027 4407 2847 7339 81811 85213 4545 952
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5358943553844197048031 129741770
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 8016 6267 2206 5916 5836 7767 6948 58610 2414 080
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1178150108381 0551 6301 958893
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 364150419315174215266507515208

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2252 6672 7214 00216 1197 64511 22916 21237 86510 831
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3822 6672 7214 0026 1194 5553 0009 4285 4422 553
Investiční dotace
Investiční dotace 3 84300010 0003 0918 2296 78532 4248 279

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 16501 061966215 0541 42201 8010
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 16501 061966215 0541 42201 8010
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 50 03439 87326 64944 72455 68672 33883 40878 369117 85361 863
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 64524 61424 15229 78328 27834 92138 25352 84352 61331 580
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 28 38915 2592 49614 94127 40737 41845 15525 52665 24130 283

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.