V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zbrašín Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 1166 9637 49211 1068 16914 37918 12715 74610 87915 808
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3194 5655 6845 8496 4886 2076 9197 8739 1449 722
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3182783485226756536031 0661 0401 542
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8828004402103116218
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5971 3201 0204 7331 0057 52010 6026 8065334 525

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zbrašína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3194 5655 2025 7446 3705 8466 7817 7529 0009 525
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8808691 1361 2811 5261 4131 1881 3521 6441 798
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8199581 0209871 1787331 3971 6232 1961 993
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6271 7532 0632 4302 6302 6503 1213 6853 9473 996
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7447287267757497587697687801 277
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 12101113141112268370371
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 238247245257273281294566289

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3182783485226756536031 0661 0401 542
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 13013184221393293358464462460
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 12497102123114106129267278283
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 00100000121492
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6450162177168253117335179308

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5971 3201 0204 7331 0057 52010 6026 8065334 525
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5979447201 8199051 3181 7074 8045331 996
Investiční dotace
Investiční dotace 03763002 9141006 2018 8952 00202 529

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8828004402103116218
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8788004402103116218
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 7354 4327 4789 8806 77520 63913 74416 3236 83213 970
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 2753 8434 0906 8396 2885 0026 60712 1246 77510 626
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4605903 3873 04148715 6377 1374 199573 344

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.