V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Zbiroh Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 51 77245 50051 09465 19257 34765 74163 98383 25390 694115 315
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 51035 67039 05842 36545 57342 81048 06155 88163 06967 144
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 3586 1885 9715 6546 6007 0349 89913 25315 8689 727
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 042042 2361121 45340100073
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 9043 6395 86214 9375 06214 4445 98214 01911 75738 371

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zbirohu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 27034 49937 80341 30844 06341 31146 25853 58660 33262 151
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 0579 1078 76410 00211 36010 8158 8069 80311 78412 771
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 3376 5857 4027 3238 3996 8899 91911 32515 16513 545
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 60412 47015 00618 00918 90618 88022 18025 74227 27227 181
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6651 8441 7081 7241 6381 5901 9581 7681 8143 093
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6596618475494484694552 5262 5383 079
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 9483 8324 0773 7013 3122 6692 9402 4211 7582 482

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 3586 1885 9715 6546 6007 0349 89913 25315 8689 727
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4525805916998236047571 1899 2661 049
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 4684 7574 7093 8674 7395 4497 64811 1236 9806 259
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 65111151427441
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4328456701 0871 0369801 490941-8061 978

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 9043 6395 86214 9375 06214 4445 98214 01911 75738 371
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 3243 4893 9605 4794 7628 1105 9829 3788 39821 972
Investiční dotace
Investiční dotace 5 5801501 9029 4583006 33304 6413 35916 399

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 042042 2361121 45340100073
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 04152 2161121 32340100073
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001892001300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 48 96448 48541 08359 69865 01266 81459 312118 80077 588108 524
Běžné výdaje
Běžné výdaje 39 17240 03435 27341 45941 95344 68248 09869 61265 30566 234
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 7938 4525 80918 23923 05922 13211 21449 18712 28242 290

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.