MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Zbiroh Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 45 50051 09465 19257 34765 74163 98383 25390 694115 31559 727
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 67039 05842 36545 57342 81048 06155 88163 06967 14436 674
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 1885 9715 6546 6007 0349 89913 25315 8689 7275 098
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 42042 2361121 45340100073704
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6395 86214 9375 06214 4445 98214 01911 75738 37117 251

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zbirohu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 49937 80341 30844 06341 31146 25853 58660 33262 15132 001
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 1078 76410 00211 36010 8158 8069 80311 78412 7716 102
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 5857 4027 3238 3996 8899 91911 32515 16513 5455 253
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 47015 00618 00918 90618 88022 18025 74227 27227 18113 219
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8441 7081 7241 6381 5901 9581 7681 8143 0933 895
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6618475494484694552 5262 5383 0792 303
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 8324 0773 7013 3122 6692 9402 4211 7582 4821 230

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 1885 9715 6546 6007 0349 89913 25315 8689 7275 098
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5805916998236047571 1899 2661 049813
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 7574 7093 8674 7395 4497 64811 1236 9806 2592 322
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 511115142744180
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8456701 0871 0369801 490941-8061 9781 884

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6395 86214 9375 06214 4445 98214 01911 75738 37117 251
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 4893 9605 4794 7628 1105 9829 3788 39821 97213 208
Investiční dotace
Investiční dotace 1501 9029 4583006 33304 6413 35916 3994 042

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 42042 2361121 45340100073704
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4152 2161121 32340100073704
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 018920013000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 48 48541 08359 69865 01266 81459 312118 80077 588108 52485 992
Běžné výdaje
Běžné výdaje 40 03435 27341 45941 95344 68248 09869 61265 30566 23433 813
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 4525 80918 23923 05922 13211 21449 18712 28242 29052 179

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.