V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Závada Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 2177 6088 30010 01211 17114 51014 45514 20316 12414 296
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3015 7516 3857 1047 6747 2557 9189 74311 15211 469
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9679369179991 0011 0731 6941 1611 0881 085
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00060368070250
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9499229981 8492 1276 1824 8363 2993 8591 742

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Závady v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2665 6906 3597 0597 5887 1937 8729 71311 12011 334
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2451 4321 6281 8352 0421 9431 5671 8482 1952 382
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2571 4071 4421 4021 5921 3031 8272 1912 9112 615
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 3932 4842 9243 4523 5843 5724 0884 9665 2375 246
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 302308306307303304305309327540
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22231716211721320375436
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 463542464453657876116

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9679369179991 0011 0731 6941 1611 0881 085
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 716732727771778811811530647651
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 606763666157448196105
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2211120000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 190135125162161204838550344329

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9499229981 8492 1276 1824 8363 2993 8591 742
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5679228078389091 5528271 424798981
Investiční dotace
Investiční dotace 38201911 0111 2184 6304 0091 8753 061761

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00060368070250
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 000018070250
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0006035000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 6086 0225 85811 69110 06220 86917 78614 39711 81514 430
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 1495 8125 4789 9686 3866 5987 3998 2318 4909 914
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4592103801 7233 67614 27110 3876 1663 3254 516

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.