V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Žatec Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 351 094370 557403 450440 471500 583561 943629 236623 645703 332747 813
Daňové příjmy
Daňové příjmy 250 370279 680299 036322 274353 622331 332361 005431 016499 750490 204
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 32 65630 54829 31342 19533 54145 09757 63445 76448 40563 972
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1066 7548 3262 5294 86925 7018 76917 2262 237841
Přijaté transfery
Přijaté transfery 58 96153 57566 77573 473108 551159 813201 828129 639152 940192 797

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Žatce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 247 538274 086294 040317 720349 497325 700351 748422 532487 104474 222
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 52 45861 75065 82475 05184 16878 67163 68271 14085 28491 778
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 47 36453 49154 42453 48060 95349 21870 11980 887107 72095 484
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 94 09298 041110 377131 567137 219135 018156 908183 747193 781191 714
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 26 05026 79823 65725 34125 43126 57026 45326 72626 74046 478
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6 1376 7017 2696 9936 4635 5016 17620 16320 50721 408
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 21 43727 30532 49125 28935 26330 72228 41039 86853 07227 359

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 32 65630 54829 31342 19533 54145 09757 63445 76448 40563 972
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 14 13414 70614 66814 36914 12615 42515 8532 8124 5033 152
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 1545 4575 2087 9748 4706 3556 6435 8928 5768 385
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3712271617 5149501 5673 1429 13719 08822 974
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 11 99610 1579 27612 3389 99421 75031 99627 92316 23729 461

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 58 96153 57566 77573 473108 551159 813201 828129 639152 940192 797
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 51 12248 47562 91565 917102 062131 954153 20796 733112 205104 351
Investiční dotace
Investiční dotace 84 5627 3063 8607 5566 49027 85848 62132 90740 73588 446

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1066 7548 3262 5294 86925 7018 76917 2262 237841
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7 6696 7548 3262 2834 86925 7018 76917 2062 237841
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 437002460002000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 406 397321 069355 860455 016517 473540 405569 503571 447764 664736 667
Běžné výdaje
Běžné výdaje 279 209288 339305 426373 704420 332460 000479 889461 056544 480573 316
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 127 18832 73050 43481 31297 14280 40689 615110 390220 185163 351

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.