MENU
Nápověda
V databázi máme 3 512 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zašová Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 60 70966 75278 18781 283100 01581 52294 075110 395113 21489 339
Daňové příjmy
Daňové příjmy 37 82940 54245 20949 02346 71652 00859 55068 64569 16753 962
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 38020 17118 60819 29617 19117 30922 91025 23427 39521 662
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2621852421 7291 5612531 6702601401 081
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2375 85414 12711 23534 54711 9529 94516 25616 51112 634

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zašové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 36 05938 44343 36947 22944 62749 79357 48066 30166 74051 612
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 7009 72811 20112 71311 3519 81311 12613 42614 35811 165
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 2118 4308 3529 5997 79911 19912 98517 46515 42412 532
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 15 05317 08720 53821 60621 98625 04429 48931 39930 97522 954
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4591 4861 5551 5101 5591 5441 5851 6342 7392 191
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3092933213201343121 8271 7252 5282 050
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 3261 4181 4021 4821 7981 881468652716719

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 38020 17118 60819 29617 19117 30922 91025 23427 39521 662
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9 8069 7508 3687 8455 6046 31011 16411 88313 0028 576
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9 3969 6939 89610 65510 33310 34010 75211 21512 46211 618
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 398556147826588421
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7817243407901 2536569871 3101 3431 047

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2375 85414 12711 23534 54711 9529 94516 25616 51112 634
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2374 7725 0953 7797 27211 2655 7354 94310 6996 235
Investiční dotace
Investiční dotace 01 0829 0327 45627 2756874 21011 3135 8126 399

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2621852421 7291 5612531 6702601401 081
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2621852421 7291 5612531 5762601401 081
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000094000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 58 21154 97764 033103 08579 11071 20584 010120 92299 757108 492
Běžné výdaje
Běžné výdaje 39 11139 28644 95346 23948 50861 29854 57671 56961 62653 507
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 19 10015 69119 08056 84630 6019 90629 43549 35438 13154 985

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.