V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Zásada Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 09814 27015 09518 66122 58619 26820 21621 31426 11625 834
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 63011 59812 54514 45815 71614 85316 45919 46922 42122 945
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0671 9851 8182 4861 6411 6391 6481 1411 9012 216
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 791206510394004058
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3225677251 7125 1261 8362 1107001 794615

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zásady v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 39311 33412 32614 26215 54614 63716 11519 27722 23922 614
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4842 8993 1143 9274 1633 9233 1973 5864 3724 653
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2452 4812 6932 4543 1122 5213 6194 1555 6464 955
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 4424 7895 3296 6157 0036 9168 0939 44110 1459 956
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1361 0701 0661 1421 1241 1441 0541 1851 1411 919
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 47515147603632771792916
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 394474778496119140144215

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0671 9851 8182 4861 6411 6391 6481 1411 9012 216
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 60375764365268567670819617
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 198852936750830827759846966956
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 465246471122437640
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2193241931 038126134179274491603

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3225677251 7125 1261 8362 1107001 794615
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0674147251 6651 3631 8361 242700769615
Investiční dotace
Investiční dotace 3 2551520473 763086801 0250

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 791206510394004058
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 79120651031104058
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000009300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 2048 70213 89820 18418 36617 19215 24118 57626 49720 065
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 5278 62213 28813 31010 79111 41713 36515 74620 55316 308
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 677816116 8747 5755 7751 8762 8305 9443 757

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.