V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Žár Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 3117 9418 2737 7537 6218 0128 1559 19613 12613 301
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8565 0665 6166 1436 4756 2627 0177 9839 1529 856
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3821 4061 7211 0124865845707871 6262 834
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7005883712000000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3728819335915401 1665684262 348611

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Žáru v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 6684 9625 4725 9696 4226 1186 8767 8728 9959 562
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8871 0381 2591 4021 5961 4961 2311 3951 6621 818
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9351 0541 0871 0391 2069851 4161 6272 1601 951
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8581 9322 2022 5602 7142 6993 1673 6973 8863 913
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7026516226616046167196507211 344
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 50597442445054387509450
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2362282292652582732881155786

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3821 4061 7211 0124865845707871 6262 834
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1931 2351 533753285305105827141 774
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 186170187204199276307307437391
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11111000270353
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3105523158399205317

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3728819335915401 1665684262 348611
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 818819334245401 1662982091 157611
Investiční dotace
Investiční dotace 29200167002702171 1910

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7005883712000000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 05883712000000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 700000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 0266 7276 6627 8477 8176 6146 5727 33511 43416 903
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 0416 5796 5635 5715 2055 2915 0466 1188 0039 403
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 985148982 2772 6121 3231 5261 2173 4317 500

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.