MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Žandov Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 91434 14865 98552 39843 07455 78448 94853 55056 09523 053
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 19725 55928 64030 31229 76133 13136 57444 79544 36621 052
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4532 1572 0543 0323 2173 0606 7845 2424 7771 378
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 841 3084761 202651843 47410040657
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 1795 12534 81617 8539 44519 5102 1163 4146 546566

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Žandova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 02525 43228 30630 08029 54732 72736 57443 76343 95720 593
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 2286 1006 9047 7127 2945 8786 7538 0838 7354 171
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 1725 2645 1175 8074 7176 7067 91410 4839 2993 606
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 48710 66612 59513 07312 93515 00117 95418 86518 6709 075
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6182 6923 1682 8132 8392 8872 8612 8994 7842 918
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 255272242139108119129189329127
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2644382815361 6542 1359623 2452 141696

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4532 1572 0543 0323 2173 0606 7845 2424 7771 378
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2415944361 0931 4941 3574 7311 528451233
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2331 2891 2791 2201 2201 2421 3281 3281 631704
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 52211111 8761 8900
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 974272337717503459724509804440

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 1795 12534 81617 8539 44519 5102 1163 4146 546566
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 6044 6565 0595 5455 3033 6021 8122 9962 285542
Investiční dotace
Investiční dotace 4 57546929 75712 3084 14215 9083044174 26124

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 841 3084761 202651843 47410040657
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 841 1084761 202651843 47410040657
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 020000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 31 89343 32375 45929 66630 31648 93337 92048 25657 97725 805
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 32627 70230 44128 80123 81825 67932 45139 09933 00719 444
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 56615 62145 0188646 49823 2545 4699 15724 9716 360

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.