V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Žandov Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 77435 91434 14865 98552 39843 07455 78448 94853 55056 095
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 62123 19725 55928 64030 31229 76133 13136 57444 79544 366
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 4633 4532 1572 0543 0323 2173 0606 7845 2424 777
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25841 3084761 202651843 474100406
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 6659 1795 12534 81617 8539 44519 5102 1163 4146 546

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Žandova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 46723 02525 43228 30630 08029 54732 72736 57443 76343 957
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4745 2286 1006 9047 7127 2945 8786 7538 0838 735
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 6505 1725 2645 1175 8074 7176 7067 91410 4839 299
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 2009 48710 66612 59513 07312 93515 00117 95418 86518 670
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6562 6182 6923 1682 8132 8392 8872 8612 8994 784
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 258255272242139108119129189329
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2292644382815361 6542 1359623 2452 141

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 4633 4532 1572 0543 0323 2173 0606 7845 2424 777
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7652415944361 0931 4941 3574 7311 528451
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1731 2331 2891 2791 2201 2201 2421 3281 3281 631
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 552211111 8761 890
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5191 974272337717503459724509804

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 6659 1795 12534 81617 8539 44519 5102 1163 4146 546
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 3914 6044 6565 0595 5455 3033 6021 8122 9962 285
Investiční dotace
Investiční dotace 2744 57546929 75712 3084 14215 9083044174 261

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25841 3084761 202651843 474100406
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 25841 1084761 202651843 474100406
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 002000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 61631 89343 32375 45929 66630 31648 93337 92048 25657 977
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 33122 32627 70230 44128 80123 81825 67932 45139 09933 007
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 2849 56615 62145 0188646 49823 2545 4699 15724 971

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.