V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zaloňov Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 2236 5426 74513 8198 93111 9659 2028 8299 93411 030
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 9935 2646 03911 9626 9416 5487 1358 2649 1569 925
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1451 1525801 1171 093498962394274779
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0017513514840030
Přijaté transfery
Přijaté transfery 851261107357624 7711 101171504295

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zaloňova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8655 1615 87711 8626 9336 4907 1358 2649 1569 925
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0871 2301 3701 5471 7141 5951 2941 4501 6911 856
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9541 0471 2001 1731 3221 0581 4991 7212 2372 027
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9602 0162 4312 8882 9762 9043 3533 9114 0314 064
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8408418479458738709159019151 584
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 66777711211218300
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1722225 302415764696595

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1451 1525801 1171 093498962394274779
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9789874981 0328703478582629443
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3335314510594100113135156
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0001111000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 133130503911756320131179

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 851261107357624 7711 101171504295
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 851261103373653 5461 101171504295
Investiční dotace
Investiční dotace 0003973971 2250000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0017513514840030
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0017013514840030
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0005000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 6664 9835 8675 4486 3039 67810 4225 44615 3549 223
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 6214 8085 6394 6084 7506 6435 5685 4275 9507 468
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 451752288401 5533 0354 854199 4041 755

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.