MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Zákupy Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 55 84276 202110 440124 889140 243120 290122 497141 458138 46468 543
Daňové příjmy
Daňové příjmy 42 23044 83849 06252 78351 18355 02663 83373 82574 99438 354
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9374 98733 41233 25238 20138 93344 04244 26547 98122 245
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2454 69943510 0056 1161 6901 9521 8391 5290
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 43021 67827 53128 85044 74324 64112 67121 53013 9617 944

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zákup v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 40 08343 17146 73849 65746 34551 17959 61068 98569 96433 840
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 12711 14311 39612 83412 1029 75911 13513 50214 3956 871
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 9628 3148 8999 4227 62410 96912 83017 42815 3225 940
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 77815 60219 43921 20920 91224 52829 12431 31530 78114 950
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 5122 8453 7163 4483 4723 3393 4193 4755 9203 322
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8735859175934547642 6372 7702 8612 286
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 8324 6812 3722 1521 7821 820464494684472

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9374 98733 41233 25238 20138 93344 04244 26547 98122 245
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9082 67419 04119 47521 35421 91927 47827 12530 51014 744
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1211 16811 39012 72612 32112 74712 93413 12013 6046 676
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 112122112612
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9061 1452 9781 0504 5244 2653 6293 8943 865823

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 43021 67827 53128 85044 74324 64112 67121 53013 9617 944
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 04214 05226 93511 36715 16716 67512 47716 71113 4677 944
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3897 62659617 48229 5767 9661944 8194940

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2454 69943510 0056 1161 6901 9521 8391 5290
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2454 69943510 0056 1161 6901 9521 8391 5290
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 51 29574 123112 683161 329114 040126 577115 049123 752121 60773 367
Běžné výdaje
Běžné výdaje 45 86750 79676 16882 84495 07393 818106 980113 571116 83565 744
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 42823 32736 51578 48518 96632 7598 07010 1814 7727 623

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.