V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zákolany Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 84927 33611 79215 52316 42524 10918 35117 46018 96818 535
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 4927 0317 6048 7569 8249 31410 58013 08715 14015 577
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6316266466484125841 0304922 034758
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 431 165006583 6723 3697184177
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 68318 5133 5436 1195 53110 5393 3723 8741 6102 023

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zákolan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 4927 0317 6048 7569 8249 31410 58013 08715 14015 577
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4531 6691 7952 1192 4252 3151 9842 3862 9133 164
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3591 5371 5961 6161 8771 5432 2972 8303 8593 467
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 5952 8173 2323 9704 2244 2305 1316 4076 9326 956
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9818969049739608867561 0039451 420
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 27212120172526348392367
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7992565732131438611399202

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6316266466484125841 0304922 034758
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 295289305323968998118175145
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 239182189202198241277221316361
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1211110000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 951541511221172546551531 544252

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 68318 5133 5436 1195 53110 5393 3723 8741 6102 023
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6261 9023 3544 6125 5314 7543 3723 1421 6101 005
Investiční dotace
Investiční dotace 5716 6111891 50705 785073201 018

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 431 165006583 6723 3697184177
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 431 165006583 6723 3697184177
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 76125 66714 18213 47419 92220 02118 82016 62116 61719 285
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 7108 0599 49812 76613 69817 46514 19116 12115 74815 409
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5217 6084 6847086 2242 5564 6305008693 876

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.