V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zaječice Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 44019 40816 99516 60443 79348 33032 34628 23730 00527 467
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 32612 49913 78614 86116 26315 14816 81620 90022 01122 714
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0592 8361 6437961 03876612 6591 4411 1033 229
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2119100241 048451519418077
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0334 0541 46692325 44432 3722 8565 7016 7111 446

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zaječic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 29012 41013 62314 74116 16415 06716 73219 00121 85322 575
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2892 8033 2093 5334 0503 7893 1073 4574 1804 515
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4392 7882 8362 6773 1142 5023 6024 1055 5354 936
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8235 1065 7516 6007 0096 9008 0569 3319 9499 907
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1471 1211 2051 1601 3101 2221 2421 2461 3382 204
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26262523211830731705786
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 567565599748661635695132147226

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0592 8361 6437961 03876612 6591 4411 1033 229
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 379653118020943402714225
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 44346354749649151112 0256988381 781
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4651132460001070649
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1921 669953174338250294365261574

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0334 0541 46692325 44432 3722 8565 7016 7111 446
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4204665875381 0491 7588564951 0921 285
Investiční dotace
Investiční dotace 1 6133 58887938524 39630 6142 0005 2065 620162

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2119100241 048451519418077
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 21191002485451519418077
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000096300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 59420 96314 2069 97359 42481 26824 11322 93227 05426 501
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 7888 8899 1507 7709 42612 60817 26713 66113 40618 331
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 80612 0735 0552 20449 99868 6606 8469 27113 6488 170

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.