MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zaječice Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 40816 99516 60443 79348 33032 34628 23730 00527 46714 103
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 49913 78614 86116 26315 14816 81620 90022 01122 71411 148
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8361 6437961 03876612 6591 4411 1033 2292 306
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 19100241 04845151941807752
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0541 46692325 44432 3722 8565 7016 7111 446597

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zaječic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 41013 62314 74116 16415 06716 73219 00121 85322 57511 148
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 8033 2093 5334 0503 7893 1073 4574 1804 5152 151
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7882 8362 6773 1142 5023 6024 1055 5354 9361 914
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 1065 7516 6007 0096 9008 0569 3319 9499 9074 818
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1211 2051 1601 3101 2221 2421 2461 3382 2041 458
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 262523211830731705786650
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 565599748661635695132147226157

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8361 6437961 03876612 6591 4411 1033 2292 306
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 653118020943402714225430
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 46354749649151112 0256988381 7811 523
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5113246000107064985
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 669953174338250294365261574268

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0541 46692325 44432 3722 8565 7016 7111 446597
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4665875381 0491 7588564951 0921 285597
Investiční dotace
Investiční dotace 3 58887938524 39630 6142 0005 2065 6201620

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 19100241 04845151941807752
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 19100248545151941807752
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000963000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 96314 2069 97359 42481 26824 11322 93227 05426 50120 078
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 8899 1507 7709 42612 60817 26713 66113 40618 3318 614
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 0735 0552 20449 99868 6606 8469 27113 6488 17011 464

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.