MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Záhornice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 22613 54911 00712 14711 94511 97612 60516 33214 2017 380
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 4697 2458 1228 7408 1968 9269 97511 17312 0576 040
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8551 8142 0241 3902 0762 6451 3883 0011 865763
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1448523090332071414112
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 7594 4056311 9281 6403851 1712 117238565

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Záhornice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 3437 1027 8688 4758 0358 6649 78710 99611 6725 784
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3661 5121 7531 9901 8611 5101 6641 9912 1251 012
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3021 3361 3291 5341 2391 7461 9762 6272 319899
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2632 7093 2673 4523 3993 9074 4944 7274 6572 263
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0681 2001 2061 1741 1711 1571 1671 1652 0381 129
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 182014162214422418432412
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 326325299309343331646710168

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8551 8142 0241 3902 0762 6451 3883 0011 865763
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 759421 1234729771 385921 728185251
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7717898038249261 0479609951 328380
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1222212341
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7809691171212333275348131

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 7594 4056311 9281 6403851 1712 117238565
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3847536311 3281 6403851 1711 003238149
Investiční dotace
Investiční dotace 3 3753 65206000001 1140416

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1448523090332071414112
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2000210113106
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 142852309012206010416

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 8989 16812 45210 8238 0557 6549 10014 90713 1127 615
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 1005 3585 2857 0427 2017 0537 8688 0319 5906 279
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 7983 8107 1663 7818536011 2316 8763 5221 336

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.