V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zádub-Závišín Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 1826 2545 5016 7508 5468 3587 0167 68612 98012 243
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 3183 6784 3334 4635 3425 2775 4066 1437 8959 205
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3023827649538459359721 1837911 585
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3311 9423009421 8041 19202004 14629
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2322531033925559546381601481 425

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zádubu-Závišína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 2593 6574 1104 3864 7354 4274 8905 9507 6439 205
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7578581 0061 1041 2411 1629121 0991 4741 901
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7518498898479627791 1091 3041 9622 100
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 3851 5311 8002 0862 1652 1372 5182 9603 5044 168
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 323282300289294280259282284515
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 30629134473944261368430
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 13762427263148445292

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3023827649538459359721 1837911 585
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1021212493503714075404803921 104
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 186254364252427341368371394286
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12711782330182247
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1013927323157463293148

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2322531033925559546381601481 425
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6283103392396654175160148675
Investiční dotace
Investiční dotace 1701700015930046400750

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3311 9423009421 8041 19202004 14629
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3311 9423009421 8041 19202003 4480
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000069829

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 8113 5322 5728 9468 9396 1455 9225 72015 14817 249
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 3862 8082 3845 2146 2844 2964 2375 1445 3207 579
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 4257241893 7322 6551 8491 6855769 8289 670

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.