V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zabrušany Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 91116 49526 40627 78821 91528 28422 13025 39126 50527 168
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 18513 12114 15715 84117 01316 14417 90420 65023 12423 907
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3561 4301 3171 2831 5011 1501 8421 2802 2732 503
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 733171 3506762 0846 36822859120170
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2961 6289 5839 9881 3174 6222 1562 8711 088587

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zabrušan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 18513 12114 15715 84117 01316 14417 90420 65023 12423 907
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6653 2183 3663 8614 3344 0913 3383 8204 4684 925
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5592 8732 9652 9243 3372 7203 8634 5285 9115 381
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 0815 2775 4967 1927 5127 4568 64310 27610 64710 785
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2361 0731 5461 0681 0691 1011 1891 0821 1261 781
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 45465246404554670719673
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 601633733749722731817274253362

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3561 4301 3171 2831 5011 1501 8421 2802 2732 503
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 122223177253177180223273286
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 652722723775796723590635661669
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1621129999211175536
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5303744643324512501 0714211 2631 011

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2961 6289 5839 9881 3174 6222 1562 8711 088587
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9421 6281 4312 4257252 7981 1451 969902587
Investiční dotace
Investiční dotace 35408 1517 5635921 8241 0119021860

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 733171 3506762 0846 36822859120170
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 733171 350676926 3682289120170
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001 9920050000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 68414 41727 51828 76317 95918 61126 36123 52620 25126 469
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 51513 53413 76616 77215 21314 20215 57218 69216 89019 574
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 16988313 75211 9912 7464 40910 7884 8343 3616 895

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.