MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Zábřeh Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 271 906271 001305 212338 861302 148329 595382 662429 124429 080212 460
Daňové příjmy
Daňové příjmy 193 689205 957223 531236 651218 190240 204282 224319 386314 680151 325
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 32217 83618 69121 95113 78119 38030 13237 16843 38029 110
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 4966075 70915 1102 0697088014 6085 4213 586
Přijaté transfery
Přijaté transfery 56 39946 60057 28165 14968 10969 30369 50567 96365 59828 439

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zábřehu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 188 711202 212219 877231 200214 107236 802278 454314 364309 089144 580
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 44 51146 43953 14659 60155 58445 41050 96860 24864 61930 895
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 38 32538 63838 17543 45134 92250 24957 96076 26367 62026 221
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 70 24378 40693 88897 82295 827112 362131 668137 295135 76265 988
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8 3018 4228 3368 4918 4878 4348 7999 05215 6889 925
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7 0216 5826 0815 4834 9495 08414 16115 70416 1417 766
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 20 31123 72420 25216 35214 33815 26314 89715 8029 2593 785

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 32217 83618 69121 95113 78119 38030 13237 16843 38029 110
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 7627 1017 3134 0971 7812 2431 6752 5823 0061 807
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 4632 4372 1492 2241 5991 5801 9342 2002 4961 206
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2101051 6977906533398 14716 26812 1075 098
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9 8868 1937 53314 8409 74815 21818 37616 11825 77121 000

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 56 39946 60057 28165 14968 10969 30369 50567 96365 59828 439
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 53 69344 06945 27556 55265 83657 40159 99060 22444 83128 219
Investiční dotace
Investiční dotace 2 7062 53112 0068 5962 27411 9029 5157 73920 766220

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 4966075 70915 1102 0697088014 6085 4213 586
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 4966075 7091 5442 0697088014 6085 4213 586
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00013 566000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 258 353243 580271 020287 241363 632250 010333 159340 992385 217223 090
Běžné výdaje
Běžné výdaje 222 614183 586190 267205 066213 964203 982223 166258 641263 821135 996
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 35 74059 99480 75482 175149 66846 028109 99382 352121 39787 093

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.