V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Zábřeh Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 258 213271 906271 001305 212338 861302 148329 595382 662429 124429 080
Daňové příjmy
Daňové příjmy 180 308193 689205 957223 531236 651218 190240 204282 224319 386314 680
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 08918 32217 83618 69121 95113 78119 38030 13237 16843 380
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 7113 4966075 70915 1102 0697088014 6085 421
Přijaté transfery
Přijaté transfery 54 10456 39946 60057 28165 14968 10969 30369 50567 96365 598

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zábřehu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 175 987188 711202 212219 877231 200214 107236 802278 454314 364309 089
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 38 93144 51146 43953 14659 60155 58445 41050 96860 24864 619
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 33 91738 32538 63838 17543 45134 92250 24957 96076 26367 620
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 66 46370 24378 40693 88897 82295 827112 362131 668137 295135 762
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8 1378 3018 4228 3368 4918 4878 4348 7999 05215 688
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11 0387 0216 5826 0815 4834 9495 08414 16115 70416 141
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 17 50020 31123 72420 25216 35214 33815 26314 89715 8029 259

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 08918 32217 83618 69121 95113 78119 38030 13237 16843 380
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 0985 7627 1017 3134 0971 7812 2431 6752 5823 006
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 4232 4632 4372 1492 2241 5991 5801 9342 2002 496
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6382101051 6977906533398 14716 26812 107
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8 9309 8868 1937 53314 8409 74815 21818 37616 11825 771

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 54 10456 39946 60057 28165 14968 10969 30369 50567 96365 598
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 47 24953 69344 06945 27556 55265 83657 40159 99060 22444 831
Investiční dotace
Investiční dotace 16 7442 7062 53112 0068 5962 27411 9029 5157 73920 766

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 7113 4966075 70915 1102 0697088014 6085 421
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 7113 4966075 7091 5442 0697088014 6085 421
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000013 56600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 320 154258 353243 580271 020287 241363 632250 010333 159340 992385 217
Běžné výdaje
Běžné výdaje 180 237222 614183 586190 267205 066213 964203 982223 166258 641263 821
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 139 91835 74059 99480 75482 175149 66846 028109 99382 352121 397

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.