MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Záblatí Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 45519 12511 68413 44215 11526 56241 99215 52320 2125 969
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 0376 1776 7877 0286 4167 3489 7438 9649 2134 266
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6588087531 0661 1172 2141 3199731 354828
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 522255003 9552 52710 7928 54266044
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 23912 1153 6431 3925 0556 20922 3885 5209 645830

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Záblatí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6695 7046 1546 5296 0866 8617 8958 4998 6624 266
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6451 3561 4041 6631 4881 2441 4241 6201 750834
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1731 1931 2071 2891 0271 4461 6982 1461 922745
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1562 4302 8252 9032 8693 2363 8543 8733 8561 876
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 437461458409405628589524751466
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9119111816270276297289
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 24925425125327829160618757

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6588087531 0661 1172 2141 3199731 354828
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 357353454469487458814601763617
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 14714219520117822116113111784
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 110101114655
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1533121043954511 53434324142872

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 23912 1153 6431 3925 0556 20922 3885 5209 645830
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2393 4732 0231 1472 5703 11720 0464 2473 026830
Investiční dotace
Investiční dotace 08 6421 6212462 4843 0922 3421 2746 6190

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 522255003 9552 52710 7928 54266044
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 522255001 0272 52210 7928 2820044
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0002 928502606600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 71628 43210 84012 66514 18423 77840 93815 73517 1905 932
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 1188 6836 6417 68310 02113 65533 53910 62210 7833 818
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 59819 7494 1994 9824 16310 1237 3995 1126 4072 115

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.