V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vysokov Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 4347 4337 7198 1199 40413 95921 46513 50018 07719 363
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2606 1186 4937 0277 4417 0727 65510 67610 56911 031
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7506726518329888791 1031 3641 4131 337
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 584271656707 4120064
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8406155582569076 0085 2961 4596 0966 931

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vysokova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1496 0566 4376 9667 3646 9737 5739 19210 42411 031
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3301 6321 6351 8402 0561 9161 5371 7362 1002 306
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9801 2301 2571 2261 4011 1351 6241 8872 5502 285
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0662 2502 5493 0203 1543 1133 6324 2864 5844 585
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6156016237447087557257718001 360
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22216514292324357
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 13634037112941545222066138

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7506726518329888791 1031 3641 4131 337
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 323286313513552643416464471258
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 226228216226245207210386480687
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0112222222
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2011571229018927476512460389

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8406155582569076 0085 2961 4596 0966 931
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4956151152562558661 0272512231 123
Investiční dotace
Investiční dotace 345044306525 1424 2691 2085 8735 808

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 584271656707 4120064
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 584271606707 4120064
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0005000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 1064 9554 1548 30612 2478 25611 8198 24033 26811 621
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 6104 1883 1323 8784 7637 1526 6566 6007 8648 073
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4967661 0224 4287 4831 1045 1631 63925 4043 548

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.