MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Vysoké Veselí Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 11116 71118 43122 97621 17936 98226 57330 22229 00523 468
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 05212 28413 88914 96214 25716 31119 63621 12921 42110 659
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8832 3052 1172 1782 4172 9483 1914 5274 1835 918
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 05221033585 0917361 954370736
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1772 1172 4035 7324 14612 6323 0102 6123 0326 156

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vysokého Veselí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 01212 26013 75814 61113 89715 82517 90420 08720 4669 866
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7632 8553 3073 7113 5132 9793 3073 8984 1701 987
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5022 5202 5062 8472 3383 4413 9035 1364 5321 757
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9955 1146 1606 4106 4087 6898 8769 2479 1034 423
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0421 0681 1581 1001 1051 0841 0911 1201 9731 117
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 157938512495171593540489447
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 554610542418438459133147198135

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8832 3052 1172 1782 4172 9483 1914 5274 1835 918
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3187394654237461 0978831 6471 413534
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5111 3611 3781 5551 4121 4561 6631 6791 7361 154
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21221140582974874
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 522032741992583942413712854 156

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1772 1172 4035 7324 14612 6323 0102 6123 0326 156
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1771 6531 4812 4992 5032 6461 7392 6121 4101 510
Investiční dotace
Investiční dotace 04649223 2341 6439 9861 27001 6224 646

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 05221033585 0917361 954370736
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 05221033585 0917361 954370736
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 95413 83020 77418 65718 54538 85120 69622 45930 88616 525
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 94812 53712 82412 55411 92615 50517 06918 53818 67011 096
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 0061 2937 9506 1036 61923 3463 6273 92212 2165 429

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.