V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vyšní Lhoty Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 56811 80712 50213 06215 80618 04720 93224 76522 44325 632
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 7929 51510 75511 77812 65011 92313 14015 28919 19817 667
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3371 0321 3588591 0889229811 3481 8823 147
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02000005270102 744
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4401 2413904252 0685 2026 2858 1281 3522 074

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vyšních Lhot v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 7019 39610 63011 63912 55511 82913 02615 12019 01117 408
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9992 2642 6522 9703 3403 1112 5272 8843 8273 769
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6172 1682 2362 1522 4481 9972 8493 3444 9593 974
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 0483 8934 5315 3005 5125 4746 3737 5898 8648 036
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 477499504504522509500508503911
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 37373228281719518523526
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 523536674685705722758276334192

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3371 0321 3588591 0889229811 3481 8823 147
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 417402664367347340324592577457
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 349339345336378340372412537650
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 711222223781 111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 564289348153361240283342391929

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4401 2413904252 0685 2026 2858 1281 3522 074
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4401 2413904256941 4529971 6821 1101 400
Investiční dotace
Investiční dotace 00001 3743 7505 2876 446242674

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02000005270102 744
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 02000005270102 744
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 1478 8249 31512 11210 45617 89118 30127 31815 08521 933
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 6828 1037 66611 6928 3087 0537 54411 56012 03112 577
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 4657211 6494202 14810 83810 75615 7583 0559 355

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.