MENU
Nápověda
V databázi máme 3 512 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Všeruby Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 28 66631 38533 76534 60938 68642 39748 08762 93859 87349 998
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 72920 77723 55325 70125 94730 47935 06940 89941 98233 292
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 5966 1616 1096 1766 0966 1609 16612 52311 56910 198
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4451 8688035061 99349799817946022
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8962 5793 2992 2264 6495 2622 8559 3375 8636 486

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Všerub v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 45219 48722 34524 57424 87728 71333 72939 03639 86631 123
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4574 7695 6326 5186 4375 5066 2977 5878 1346 403
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 9164 1864 2685 0004 2636 3667 47010 0298 8677 301
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 3088 47710 48211 24311 65714 21916 95518 03317 80713 357
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2381 3351 4261 2581 3001 2951 3941 3482 2481 827
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4566084074063343281 3171 7572 3221 850
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 77112129149886998296283488385

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 5966 1616 1096 1766 0966 1609 16612 52311 56910 198
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 2223 8113 8883 7963 5543 6635 8027 1395 9916 116
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7291 7601 6441 7402 0441 9542 0232 0342 4341 845
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1112339286862 0962 098835
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6445895776184595156541 2541 0461 401

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8962 5793 2992 2264 6495 2622 8559 3375 8636 486
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9782 1642 3752 2264 6493 8352 8556 2674 0772 019
Investiční dotace
Investiční dotace 918414925001 42703 0701 7864 467

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4451 8688035061 99349799817946022
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 91 5738035061 99349799817946022
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 43629500000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 93827 51934 09432 39634 99438 52437 96852 60270 12650 284
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 54420 32024 16127 00226 21130 92432 87039 91745 25433 409
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 3947 1999 9335 3938 7837 6005 09712 68524 87216 875

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.