V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Všekary Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 3287 0904 9714 1234 1994 2698 66510 37121 72415 461
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 5491 9772 0922 1812 1742 1172 1752 6423 3413 116
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3571 6161 9431 2191 4765692 2824 2592 0734 902
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 182 561010401170220210
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4039359367225491 1814 1923 47016 0917 233

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Všekar v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 5491 6681 8692 0062 0901 9842 1752 5212 9102 999
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 347384440483529487398466552586
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 325364388367411327464555731642
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6346767859059238971 0391 2591 3171 290
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 217215224216195239236199257418
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1111112243435
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 26283134323436181928

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3571 6161 9431 2191 4765692 2824 2592 0734 902
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 2111 5151 7998231 3354162 0963 9341 4174 286
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 877888889491134128128138
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 34112862131754372334
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 25225422263145143156144

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4039359367225491 1814 1923 47016 0917 233
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4036354862625491 0203856602 1751 528
Investiční dotace
Investiční dotace 030045046001613 8072 81013 9165 705

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 182 561010401170220210
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1800104011702200
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 02 5610000000210

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 2556 4462 2786 2053 6885 1514 32310 22324 10716 258
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 1375 2552 1304 1372 8891 9333 6223 5244 8056 341
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 1181 1911482 0677993 2187026 69919 3029 917

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.