MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vrhaveč Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 35626 09919 84120 88925 49519 23723 01628 76128 71012 981
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 43811 90413 24814 00512 50914 48816 04918 81519 35010 329
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2075 7544 7743 7253 5092 8043 3582 3115 6491 064
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5626481 097334581106541 392
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 7067 8151 7702 0629 1441 9403 5287 5293 658196

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vrhavče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 43811 25312 30813 08812 50913 92116 04918 25718 9369 282
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5642 7393 0493 3993 2442 6863 0233 6064 0091 913
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3722 4482 3392 6482 1513 1073 5844 7604 3821 700
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 4404 9675 7695 9635 9276 9498 1428 5648 7764 279
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 544543558536564552572579945646
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 202124232926610624635614
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 498535569519594601118126191131

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2075 7544 7743 7253 5092 8043 3582 3115 6491 064
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 5773 8223 3472 5692 5192 0772 7801 0293 928657
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 30656757471954841334237967267
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5154540000459720143
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2731 312799437442313236443330197

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 7067 8151 7702 0629 1441 9403 5287 5293 658196
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8564641 7701 5623 1191 4411 3801 9591 171196
Investiční dotace
Investiční dotace 2 8507 35105006 0254992 1485 5702 4870

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5626481 097334581106541 392
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 349648167334581106541 392
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 31300930000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 17123 98019 02222 93317 45314 99424 06220 76831 92930 898
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 22912 00615 35417 49711 94213 52313 98914 70113 5036 426
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 94211 9733 6685 4355 5121 47110 0736 06718 42524 472

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.