MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vrbice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 2 7613 1823 2783 4743 5343 7225 0575 5687 9882 558
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 3492 5112 6552 9732 8373 2553 6703 9984 4472 196
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 256238229234267291342372426294
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 025266255520321 0842 8540
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1554071292423751571 01411426168

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vrbice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 3492 4862 6262 9442 8083 2273 6433 9714 4222 151
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 444495535646608529603697738351
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 427437405496402609711918803311
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7658851 0001 1151 1021 3601 6151 6551 614783
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6305805965825755975785681 052574
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 344455112109181108
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 80858610011612823233523

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 256238229234267291342372426294
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 80443148728613415814583
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 133150152152152154154151189189
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1615151111000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 27303234435153639121

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1554071292423751571 01411426168
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1557612924237515724211413568
Investiční dotace
Investiční dotace 0331000077101260

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 025266255520321 0842 8540
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00003020261 0312 8290
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 02526625250553250

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 1 1351 7571 2911 8022 9315 4627 4853 0985 5261 406
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 0981 2841 2911 6132 5324 3982 8222 2252 9801 276
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3747301893991 0644 6638732 545130

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.