MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Vraný Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 50218 04017 09820 78718 69121 39225 53431 28345 89813 923
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 37011 45311 93213 00712 22814 14816 30818 76020 43710 544
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3602 6743 0763 3113 4263 9103 3494 3025 1802 518
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10006040701000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 7633 9132 0904 4102 6303 3335 8778 22120 280860

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vraného v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 37011 38611 93213 00711 94613 65315 79818 24019 6479 547
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 3492 5012 7793 0872 9472 4582 7163 3553 6641 749
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9402 1542 0982 7961 9172 7963 1674 3713 9461 530
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 8214 3645 0635 2445 2526 2507 2027 8467 9133 852
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0952 2501 8891 7741 7222 0151 9521 8463 1481 488
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 393131292936638703798804
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1258672768099122121178124

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3602 6743 0763 3113 4263 9103 3494 3025 1802 518
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 6221 9512 2832 4492 5402 7742 3042 3982 9421 548
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5945285545596067298359411 276547
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111007785943304
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 14319523830328140720317819120

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 7633 9132 0904 4102 6303 3335 8778 22120 280860
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2806631 9058631 9252 1833 8291 6942 236860
Investiční dotace
Investiční dotace 5 4843 2501843 5477051 1502 0476 52718 0440

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10006040701000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 10006040701000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 75820 24223 01418 36814 04321 18019 85024 60536 70410 300
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 21811 14115 85512 82911 08510 39116 77415 36315 8698 979
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 5409 1017 1595 5392 95810 7893 0769 24320 8351 321

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.