V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vrané nad Vltavou Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 39 09245 68164 48669 58498 551127 65275 91066 24480 12780 369
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 36832 77536 81542 71145 51243 35148 18755 93463 85765 465
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8815 2256 9674 8233 4464 4445 1136 4417 30011 701
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4951 0892 8201 8751 4615098712 044933690
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 3486 59217 88420 17548 13279 34821 7381 8268 0372 512

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vraného nad Vltavou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 97232 11435 92740 88044 00942 09647 04554 57862 46064 089
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 5117 7608 4329 86611 11111 8038 9869 93211 99912 886
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 1637 0517 4627 5038 6355 89310 24011 78815 88414 088
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 80412 70715 09818 43819 36619 37722 74026 78328 55428 286
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 1392 0882 2052 4852 4172 2952 2522 3182 1294 377
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2153082612872282562403 3763 4463 705
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 1412 1992 4682 3002 2532 4722 587380448746

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8815 2256 9674 8233 4464 4445 1136 4417 30011 701
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3152 2704 1051 599233272419541853797
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 0162 1182 0892 1452 3933 0553 5733 8653 9735 113
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 105763688711 5433 253
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5408327661 0748171 1111 1141 1649322 538

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 3486 59217 88420 17548 13279 34821 7381 8268 0372 512
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3489922 2151 2603 2714 4092 6271 8265 3372 117
Investiční dotace
Investiční dotace 8 4345 60015 66818 91544 86174 93919 11202 700395

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4951 0892 8201 8751 4615098712 044933690
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4357331501351 401301711 804559150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 603562 6701 74060208800240374540

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 37 35739 37661 61381 29795 819105 791102 84544 48553 124107 621
Běžné výdaje
Běžné výdaje 25 29737 32925 35625 49230 14928 25635 74633 44846 74067 636
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 0602 04736 25855 80565 66977 53667 09911 0376 38439 985

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.