MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Volary Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 84 62689 13496 02696 079116 362100 417137 501139 094121 81359 032
Daňové příjmy
Daňové příjmy 59 43665 25269 37773 69768 12275 88293 169108 56496 94447 411
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 96416 50315 23911 77719 10411 51725 64418 08417 6134 968
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7151 3824 8751 3952 3191 7814 996389900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5105 9976 5359 21126 81711 23713 69212 0587 1666 653

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Volar v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 54 10961 74865 71369 98565 50772 48588 477101 10891 79544 047
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 97313 91315 89517 88816 72413 64415 39518 37319 4439 269
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 80912 06811 84913 51410 91415 54317 99223 92720 9088 105
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 21 65624 46929 15230 42329 93934 76840 86243 04642 01920 398
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2232 3442 3732 1182 0842 9442 4662 4533 7752 434
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9491 4287938707828013 6353 9373 9342 385
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 5007 5255 6525 1735 0644 7858 1279 3711 7161 455

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 96416 50315 23911 77719 10411 51725 64418 08417 6134 968
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5291 6001 7221 1637956909089531 077869
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 15 79312 68712 5059 7919 4969 36817 30713 35811 2292 145
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 658471628255371 0742 4492 395885
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 9842 1699977968 5581 4226 3541 3242 9121 069

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5105 9976 5359 21126 81711 23713 69212 0587 1666 653
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 2075 9274 9815 95315 4987 27412 55011 4855 6716 478
Investiční dotace
Investiční dotace 304701 5543 25711 3193 9631 1425731 496175

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7151 3824 8751 3952 3191 7814 996389900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7151 3824 8751 3952 3191 7814 996389900
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 59 27695 903136 160109 01392 50479 11397 153110 172129 92358 201
Běžné výdaje
Běžné výdaje 52 19955 06660 43579 49374 07869 06183 652105 30790 64749 653
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 07740 83775 72529 52018 42710 05213 5014 86539 2768 548

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.