V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Volary Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 81 91084 62689 13496 02696 079116 362100 417137 501139 094121 813
Daňové příjmy
Daňové příjmy 54 88159 43665 25269 37773 69768 12275 88293 169108 56496 944
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 36219 96416 50315 23911 77719 10411 51725 64418 08417 613
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2327151 3824 8751 3952 3191 7814 99638990
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 4354 5105 9976 5359 21126 81711 23713 69212 0587 166

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Volar v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 50 17254 10961 74865 71369 98565 50772 48588 477101 10891 795
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 10 66411 97313 91315 89517 88816 72413 64415 39518 37319 443
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 10 56411 80912 06811 84913 51410 91415 54317 99223 92720 908
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 21 00621 65624 46929 15230 42329 93934 76840 86243 04642 019
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 1862 2232 3442 3732 1182 0842 9442 4662 4533 775
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2909491 4287938707828013 6353 9373 934
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 4615 5007 5255 6525 1735 0644 7858 1279 3711 716

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 36219 96416 50315 23911 77719 10411 51725 64418 08417 613
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9891 5291 6001 7221 1637956909089531 077
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 16 64315 79312 68712 5059 7919 4969 36817 30713 35811 229
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 125658471628255371 0742 4492 395
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 6051 9842 1699977968 5581 4226 3541 3242 912

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 4354 5105 9976 5359 21126 81711 23713 69212 0587 166
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 3254 2075 9274 9815 95315 4987 27412 55011 4855 671
Investiční dotace
Investiční dotace 110304701 5543 25711 3193 9631 1425731 496

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2327151 3824 8751 3952 3191 7814 99638990
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2327151 3824 8751 3952 3191 7814 99638990
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 62 36659 27695 903136 160109 01392 50479 11397 153110 172129 923
Běžné výdaje
Běžné výdaje 50 94052 19955 06660 43579 49374 07869 06183 652105 30790 647
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 4277 07740 83775 72529 52018 42710 05213 5014 86539 276

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.