V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Vodňany Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 160 052167 275197 053206 485243 512233 019252 913330 076278 559282 988
Daňové příjmy
Daňové příjmy 94 994102 164116 740129 074133 781130 869138 116156 134187 123186 057
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 98518 31622 83726 82424 60028 35126 05029 16229 70435 721
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 17813 09320 6032 1593 9989 6861 0472 1164 1154 694
Přijaté transfery
Přijaté transfery 40 89433 70136 87348 42881 13264 11387 700142 66457 61756 517

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vodňan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 90 32597 905110 758120 125128 507125 165131 006151 553179 610179 819
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 18 84321 26624 11527 70431 39629 69724 04226 82533 73036 717
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 17 23119 50619 99119 80722 80118 57926 46230 25942 60838 104
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 34 13535 74740 52548 70751 32150 94159 19268 77176 39176 465
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 0186 1166 3926 3285 7736 9486 5116 8176 59911 950
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 8564 0394 4834 4084 3673 8864 6359 66710 02810 664
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 10 24211 23115 25213 17112 84815 11310 1649 21410 2555 918

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 98518 31622 83726 82424 60028 35126 05029 16229 70435 721
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5361 7271 9831 6822 2501 3841 4702 0201 6102 328
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 11 82212 60914 09415 17916 98318 15818 21318 93119 22921 258
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2 3172 1292 1062 8943 1814 0273 8474 4775 3698 341
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 3111 8524 6557 0702 1864 7832 5203 7353 4973 794

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 40 89433 70136 87348 42881 13264 11387 700142 66457 61756 517
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 30 23833 40936 56243 87644 19855 62552 65362 30254 66151 083
Investiční dotace
Investiční dotace 13 6767 8563124 55236 9348 48835 04780 3632 9555 433

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 17813 09320 6032 1593 9989 6861 0472 1164 1154 694
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 95812 65820 5051 4393 7489 1661471 8863 8754 694
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 220435987202505209002302400

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 172 268154 693173 049228 415211 435211 034344 621296 954264 495271 060
Běžné výdaje
Běžné výdaje 122 304122 940138 564151 567147 219157 283179 252180 435208 093211 564
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 49 96431 75334 48476 84864 21653 751165 370116 51956 40359 496

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.