V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vitiněves Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 1085 6755 4618 2557 5337 24910 2588 56710 1099 480
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 5133 8114 1924 6485 1054 7355 3056 1626 8166 942
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6594735468505485615642581 1931 179
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 001127050024000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9361 3927122 4871 8291 9534 3662 1472 1001 359

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vitiněvsi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 5133 8114 1924 5714 9794 6655 2616 0936 7706 941
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8318989911 1001 2631 1789881 0841 2631 325
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6868648728339687791 1411 2791 6611 445
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4661 5061 7702 0532 1792 1382 5492 9112 9932 905
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 510520532536536528535522530936
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7665656255281261
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 13162243263742414269

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6594735468505485615642581 1931 179
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2572372482462602632631210079
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 174188242237237235243235240268
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5181641614167673690
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 22431393274549425181142

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9361 3927122 4871 8291 9534 3662 1472 1001 359
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9365697128116091 013650722411339
Investiční dotace
Investiční dotace 082201 6761 2209403 7161 4251 6891 020

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 001127050024000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0011550024000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 5653 0352 6436 6694 24410 34610 3896 0697 2815 427
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 0901 9872 4752 3832 6633 5083 5064 5573 3973 278
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4751 0481684 2861 5816 8386 8831 5113 8842 149

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.