V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vitice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 42616 46418 54220 31822 11627 46435 25630 63244 25054 178
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 23514 08515 60117 30018 60517 52419 24722 68626 22227 170
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4941 6201 9452 2302 1642 2922 6613 2164 0734 080
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 41504003900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6947589927881 3437 64813 3484 72713 86622 928

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vitic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 16314 01815 52817 19418 48217 39319 24722 68626 22227 067
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6723 0193 3963 8364 3604 0613 3543 9344 7755 060
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5732 8873 0092 9233 3662 7033 8844 6916 3365 526
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8205 0166 0937 1967 5767 4178 68510 63011 38811 108
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2982 2732 2072 4212 3462 3812 3502 3652 6234 231
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 30332626272646896889883
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 771790798792808806930170211259

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4941 6201 9452 2302 1642 2922 6613 2164 0734 080
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7979001 0081 1891 1971 2071 6322 2163 0822 788
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 467494504613642607662631550717
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 373839391120000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 192188393388325466367369440575

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6947589927881 3437 64813 3484 72713 86622 928
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6946259927881 0431 71910 1701 9271 7501 143
Investiční dotace
Investiční dotace 0133003005 9293 1782 80012 11621 785

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 41504003900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 41504003900
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 20013 15617 88919 17823 89240 64429 85730 98343 33570 506
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 70111 92613 55315 45419 05720 59228 51321 92825 82629 951
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 4991 2304 3363 7234 83520 0521 3449 05617 50940 555

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.