V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Višňová Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 13926 49827 31830 42030 76033 94532 92936 64450 34860 072
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 28217 82619 60721 40122 84622 03422 84627 73431 12431 597
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4484 8504 3775 4935 2106 3496 1336 5849 10212 132
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6171441022206856767525618284
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7933 6783 2333 3062 0194 8873 1982 27010 10416 059

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Višňové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 40016 72518 50920 33421 77120 95822 84626 39630 01230 343
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1823 6764 3954 9815 5885 2484 2824 8875 7936 135
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 3143 7843 8443 7504 2903 4824 9495 7917 6386 679
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 5506 9327 7979 2309 6579 55011 07113 14413 74813 423
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4151 3921 5551 4011 2211 6001 3821 3471 4212 413
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 323025262923349671 2051 382
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9089118929449871 0541 128260207311

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4484 8504 3775 4935 2106 3496 1336 5849 10212 132
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0152 4292 0142 8712 5463 3562 9063 0392 6092 199
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9059531 0121 2211 1841 4421 7761 8682 0632 557
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5129794883148403862 3692 225
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4761 4401 2721 3531 3971 4031 4121 2912 0625 151

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7933 6783 2333 3062 0194 8873 1982 27010 10416 059
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 5913 1973 2032 9342 0194 1053 1982 2703 34412 618
Investiční dotace
Investiční dotace 1 202481303720782006 7603 441

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6171441022206856767525618284
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6171441022206356767525618214
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000050000070

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 34420 67019 20021 50620 82335 67924 07837 71943 37970 124
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 69118 43016 96518 74017 95523 28120 73424 32329 27443 890
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 6542 2402 2352 7652 86712 3993 34413 39614 10626 234

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.