MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Višňová Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 49827 31830 42030 76033 94532 92936 64450 34860 07225 065
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 82619 60721 40122 84622 03422 84627 73431 12431 59715 954
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8504 3775 4935 2106 3496 1336 5849 10212 1325 516
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14410222068567675256182841 519
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6783 2333 3062 0194 8873 1982 27010 10416 0592 077

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Višňové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 72518 50920 33421 77120 95822 84626 39630 01230 34314 688
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 6764 3954 9815 5885 2484 2824 8875 7936 1352 922
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 7843 8443 7504 2903 4824 9495 7917 6386 6792 589
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 9327 7979 2309 6579 55011 07113 14413 74813 4236 517
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3921 5551 4011 2211 6001 3821 3471 4212 4131 291
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3025262923349671 2051 3821 163
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9118929449871 0541 128260207311207

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8504 3775 4935 2106 3496 1336 5849 10212 1325 516
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4292 0142 8712 5463 3562 9063 0392 6092 1991 817
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9531 0121 2211 1841 4421 7761 8682 0632 5571 372
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 29794883148403862 3692 225614
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4401 2721 3531 3971 4031 4121 2912 0625 1511 712

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6783 2333 3062 0194 8873 1982 27010 10416 0592 077
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 1973 2032 9342 0194 1053 1982 2703 34412 618272
Investiční dotace
Investiční dotace 481303720782006 7603 4411 804

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14410222068567675256182841 519
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 14410222063567675256182141 511
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000500000708

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 67019 20021 50620 82335 67924 07837 71943 37970 12428 383
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 43016 96518 74017 95523 28120 73424 32329 27443 89023 011
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 2402 2352 7652 86712 3993 34413 39614 10626 2345 372

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.